Followers

8 Jul 2015

Janda dan Kewajaran Memilik Kad Perubatan (discoveringyoubyliz)

Simple WHY on having yourself prepared with a comprehensive medical card.....


Read this with an open mind. 





I am a single mother with kids. As much as I dont like to say this, but it comes to no suprise when the mother take care just about everything despites her limited capability and boundaries. 

I prepared myself with a medical card. That's the first I did. 
What were the benefits I put most concern on , considering bajet pon tak besar sangat. 

Yup...

The annual limit and the room and board. 


Been commited to pay it every month, tak penah guna pon. Until one day, I was admitted to a private hospital due to prolong fever. 

Masuk je. Bayar deposit aje. Then i was placed in a RM250 per night deluxe room, where me and me alone inside it. And tv... And a bathroom. The hall also quite comfort for visitors to come and have a little chat.

Waktu melawat memang takde jadual. Datang je.

Nobody knew about the admission at first. Even my family. 


.....


i bought medical cards for the kids too. 
Put all the effort to make sure the policies are inforce. Kadang-kadang tak cukup duit, tapi aku mesti bayar juga. Why? 

Why I put so much concern on the kids medical card?


Because I am a single mom. 

My dad, my mom and my siblings even they are always be next to me to support, they also not a rich person. They have their own commitments as well. 

I hate to see them bersusah-susah utk aku meskipun maybe orang akan kata 'tukan tanggungjawab ahli keluarga ko..' Untuk tanggung. 

Tak semestinya ok. You still have to be resposible on your own life even you are a 'janda'. Jangan perasan lemah and keep on thinking you are helpless and hopeless and so susah. Work it out!


Allah uji aku, di saat sipi2 sangat aku nak gi outstation , Wawan jatuh sakit. Mulanya nak bawak pi amik nebuliser je tapi lepas check up , didapati paru-parunya dah terkena jangkitan. Bersyukur sangat aku belum pergi lagi. Kalau time aku tengah dok kursus tu Wawan sakit, camanalah agaknya.


Without delay, Wawan terus diwadkan. Dah taknak fikir apa dah, hanya mahukan Wawan diubati sebaik mungkin. Tak pernah pon Wawan selemah tu. 

Tiada kepanikan. Tempoh menunggu tak selama yg aku perhatikan di hospital biasa. Dan, even utk anak-anak kecil, I never took for granted on their annual limits and Room and Board. 

Wawan juga aku masukkan dalam Deluxe Room.
Bilik sorang. 

Boleh kata kat aku, aku ngada. Maintenence tinggi , kekwat dan sebagainya sebab bilik anak pon nak katil satu. But actually, that room is not purposely taken for him maaaa...

It is for me. 
Aku yg nak menjaganya. 

So, kenapa aku bersusah sediakan juga medical card? Even agen insurans pon kena beli medical card sendiri ye. Bukan company bagi. Sapa yg dapat medical benefit dari syarikat mana korang bekerja, pls lah tak yah perasan disayangi sangat. 

Selagi anda bekerja, yes.... Cover lah. Beranak pon depa cover.
Tapi, bila korang quit, taktau la sapa cover. 

Tapi, korang mesti takkan quit. You are very loyal to your company. 
But what happened when you are fired , or when you cant work there anymore disebabkan oleh ketidakupayaan utk bekerja lagi?

Company still pay your gaji and benefits ke?


Kenapa ibu tunggal perlu sangat takaful lengkap berkad perubatan?

-sebab takde sapa nak tolong bayaq bil hospital kita or anak-anak kita.
-sebab even ada org tlg bayar pon, taktau lama mana boleh bayar. Dan boleh mendatangkan fitnah pula. 
-sebab adalah perlu untuk kita hidup tidak menyusahkan orang lain kerana penghinaan orang tu walau tak bagi kita kudis, tapi boleh buat jiwa kita koyak. 
-and if kita perlu juga dibantu, at least orang nampak yg kita ni sudah pon melakukan persediaan dan berusaha. Bukanlah semata-mata mengharap bantuan belas kasihan semata-mata. 
-untuk elakkan termakan budi orang yang tak sepatutnya. Heeee....


See.... Single ladies and single mommies, please keep in your mind. 

Being single doesnt mean you have to be helped all the time. 
Dont ever expect people to respect your need. You need to respect yourself by taking care of your own need first, then leave the rest to Allah. 

Sama macam tutup aurat gak la. 
Kita takleh demand orang utk treat you with respect, atau tak memandang anda belebihan walaupon anda tidak menutup diri anda dengan sempurna. Tak boleh katakan yg 'pakai tutup' pon orang kacau juga. Tak boleh katakan yg lelaki yg sempurna imannya tu, kalau bogel depan dia pon dia takkan buat apa-apa. As much as we want it that way, sangat lah impossible sbb manusia ni dicipta dengan akal dan nafsu. 

What we need to do first is, respect ourselves. Yg tu memula. 
Jaga bahagian kita dulu. Protect dulu. Kawal dulu. Kontrol dulu.
And leave the rest to Allah.
Kalau kena kacau juga, at least we already did out part , the way we should. 

Dan...

Belilah takaful dengan penuh kasih sayang.
Ketahui tujuan anda. Jelas. 
Dapatkan nasihat sebaiknya. Jangan ala kadar, dan jangan beli kerana terpaksa. Beli dgn rasa tanggungjawab. Seperti mananya aku. Kerana aku SEDAR, aku tak kaya maka aku beli jugak. Dan andainya, aku ditakdirkan 'pergi' dulu, aku tidak akan memberi kesusahan kepada meraka yg menjaga anak-anak aku, kerana mereka telah pon aku sediakan plan perlindungan terbaik sehingga mereka dewasa dan berjalan percuma, sebaik saja aku tiada. 

Tapi, ini pendapat aku.
Dunia yg aku lalui tak sama mungkin dgn anda. 
Aku memang perlu la medical card. Tak mampu pon, sumpah aku usahakan juga. Kaya ke tak, bukan soalnya. 

Korang lain.
Semua ada suami. Ada keluarga yang datang serta merta dengan ribuan ringgit di tangan anda memerlukan. Memang takyah medical card. Rugi je.
Ada yang family kaya raya, simpanan berjuta. Tayah bazir.. Family ramai2 wakpe kalau tak guna.
Ada kawan yang berhati terbuka sentiasa ready nak derma bila2 masa. 
Company dah sediakan perlindungan perubatan terbaik utk pekerja kesayangan. Buat apa susah lagi? 

Aku, memang takda. 
Ada kudrat ja dan semangat je . Heeee..



"Makbed bolehlah, dia kaya....." 

Amin.....

Saya cuma nak cakap...

Kalau saya keep on cakap yang saya tak boleh dan tak mampu, ya..., memang betul. 
Tapi, siapa yang paling kesian sekali nasibnya? 


....


Tentunya,anak-anak saya.


Wawan dimasukkan ke hospital akibat Pneumonia baru-baru ini dan masih dalam proses pemulihan. 
Doakan kami. 

I am with PruBSN and always open for consultation. Please text 01132278965 for detail. 





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram