Followers

8 Jan 2015

Pengurusan Selepas Perpisahan


 Break up untuk Si Bujang. 

Contoh:





Penceraian , lebih kurang sama jugak macam Break Up, tapi untuk orang yang Dah Kahwin. 


Ehh.. Yang ni dah cerai ke belom?


Gambaq lain pelis...

 



Takde sapa yang suka perpisahan.
Tapi, qada dan qadar itu adalah salah satu daripada Rukun Iman yang turut menyempurnakan Islam kita. 
Kena terima beb. Cheee.... beb! HAHAH


There are always way to heal. 
Walaupun perit , tapi percayalah... It will pass. 
Kesedihan, keperitan is temporary, if we choose to make it temporary. 


Now, semua orang tau Penceraian or Break Up itu satu menda yang menyakitkan, mengambil masa untuk pulih, yada yada yada...  
Ada yang memilih untuk makan panadol sepapan sebagai 'meraikan' break up itu. 
Ada jugak yang bijak sikit, gi ganggu kehidupan bekas pasangan.
Ada jugak yang memilih untuk tak buat apa-apa, just move on. 



PErsoalannnya...

Camana nak handle perpisahan itu?




These are some methods I used to do 

* Jangan tanya soalan camni " kenapa sakit sangat hati aku ni?" Atau bermadah pujangga "Andai cinta ini menyakitkan, bawalah ia pergi dari hatiku....."
Kerana memang takkan ada sapa yang berani menyahut malah menjawabnya. 
PErcayalah. 
KEsudahannya, orang akan cakap "semua tu adalah ujian, yang diturunkan ke atas hamba-Nya yang Dia sayang. 
YES!
Betul. 
So simpan siap-siap di jiwa yang kau insan terpilih. 
YAng berusaha memujuk kau tu pun have no idea whats going on and what have you been through sampai terjadinya perpisahan. 
Orang yang ada cuma boleh pujuk je.
Balik rumah, masuk bilik tidur, kau kena pujuk pulak diri sendiri. 


What you should do?

MENANGIS. Ia adalah reaksi biasa bila sedih. 
Jadi, menangislah. 
Adalah normal untuk berasa marah, sedih, letih dan kemudiannya pening sebab nangis berjam-jam tanpa henti. 
Dan mungkin pitam, sebab tak makan berhari-hari. 
But then, kena ingat yang satu hari kamu kena bangun jugak kerana KAMU BUKAN HIDUP DI DUNIA INI UNTUK KAMU SEORANG. 
Bagi yang bercerai dan punya anak, PERJUANGAN BELUM SELESAI. 
Jangan ambil masa lama untuk meratap. 
Ratap sejam je. PEhtu, sambung keje balek!!
AHAHAHAHAHAH *lawak tak senonoh plak dah. 



*Penceraian adalah satu proses perubahan hidup yang memberi tekanan. Tekanannnya memang sangat dasyat.
Salute kepada mereka yang divorce, especially yang ada anak-anak kecik. Perjalanan mereka sangat tak senang. Banyak ranjau dan duri. 
TAk kiralah si yang bercerai tu banyak duit ka, sikit duit ka..
Bear in mind, duit tak boleh beli masa. 
Tapi, kita perlukan masa untuk mencari DUIT. 
NAk sara hidup pakai apa?
Duit kan?


WHat you should do?


BEri masa untuk diri anda. 
Like myself... I was very lucky that my family and also friends gave the best help that  they could offered. 
MAsalah paling utama aku adalah PENJAGA kpd anak-anak aku sementelah aku ni kena gi kerja. 
Walaupun bekerja ikut masa sendiri, tap time nak gi kerja aku takleh nak 'rembiang' atau dalam bahasa baku nya BAWAK anak tu sekali , ye dak?

Aku belum kaya lagi. 
Jadi, bantuan adik-adik yang aku perlukan. 
Kekadang, Mak ABah amik Oni dan Wawan untuk dijaga. 
Tapi, kalau depa amik, maka aku berpisah berminggu jugak la ngan anak-anak itu. 
Sedih..
Pengorbanan jangan cakapla.
Huwaa...~

But, look at the bright side of it. 
At least aku ada ruang untuk membina balik apa yg runtuh. 
MAsa membina tu, anak-anak bawah umur takleh ada... Sat lagi dia main drilll la.. Paku la...
JAdi, bila rumah dah siap, barulah kita bawak depa masuk. 
Gitulah metafora nye. 



*CAri kawan yang boleh memberi TENAGA kepada kamu. 
Jangan cari kawan yang memberi tenaga sementara. 
Time-time jiwa kacau ni lah hawa nafsu bermaharajalela. Hakikatnya, keseronokan bersifat duniawi memang sementara sahaja. 
Aku tak kata yang tak boleh berseronok dan bergumbira ye. 
Boleh, tapi dgn cara yang betul.
Alkohol, dadah , ubat-ubat yang tak sesuai bukan jalan penyelesaiannya. 
IAnya cuma sementara. 


*JANGAN MALU meminta bantuan. 
JAngan tanggung sorang. Reach out for help if you need it. Of course, hubungan dengan orang kena jaga. Masa ni lah kita akan tahu, kita ada banyak kawan atau banyak lawan.
BErsyukur , jika ada yang bantu. 
Tetapi jangan mencela mereka yang tidak boleh membantu. USah difikirkan sangat kenapa mereka taknak bantu . Anggap saja Allah belum izinkan  mereka berbuat demikian. 


*PErpisahan adalah satu proses Pembelajaran Tentang Kehidupan
Itu cara berfikir dengan positif. MAybe some of my close friends nampak aku cuma trsenyum dan tersengih bak kerang busuk. Semestinyalah time aku nangeh aku tak kuar rumah tunjuk kat dunia "LIHAT LAH DUNIA, AKU SEDANG MENANGIS SEKARANG!!"
Gila ka?
But, aku bersyukur sebab aku dikira 'terselamat' dari kehidupan yang memeningkan berbanding beberapa orang yang masih lagi 'stuck' dengan kehidupan mereka yang beranjau dan berduri. 


*Kehidupan selepas penceraian itu susah, adalah MITOS yang kita sendiri letak dalam minda. 
IAnya SUSAH, kalau kita fikirkan begitu. Jadi, jadikannya tak susah. Kebergantungan hidup hanyalah pada Allah SWT.  Sentiasa bersangka baik dengan Sang Pencipta. Allah tak pernah kejam dengan hamba-hambaNya. 

What you should do?

SENYUM. 
Bekerja seperti biasa. 
Sentiasa terbuka untuk perkara baru. Inilah masanya untuk kita menjadi lebih adventurous. 
The world is out there for us to explore!


 
APa yang aku belajar dari perpisahan lampau?

Banyak. 

1- Hope and Expectation are two different thing. My mistake was , I expected too much, less hope. Now, I expect less. In fact, I do not put expectation on anything at all. but I do HOPE and PRAY. Cara cemtu buat kepala otak aku tak pressure. 

2 - Kita boleh letak air depan kuda, tapi tak boleh paksa kuda tu minum. 

3- If we want others to CHANGE, we must CHANGE first. Our action will then give the RESULT.  Apa yang aku belajaq dari menda ni..?

Aku dah buat apa yg boleh dalam kemampuan aku sebagai wanita comel lagi kiut untuk menjayakan kehidupan rumahtangga aku but then, tak berhasil.  Jadi, action aku adalah memula BERSABAQ. Keduanya , selepas sabaq, aku BERUBAH jadi lebih baik DGN EXPECTATION keadaan jadi lebih baik. 
TApi bila tak OK, konfrontasi berlaku dan kesudahannya .............. HAHAHAH.. Inilah dia. Aku jadi cam Erra Fazira dah. Tihtihtih~

 

4- REGRET is not helping. Jadi, move on. AKu jadi lebih berani. Walaupun kekadang nampak cam kerek je. Puncanya adalah aku sekarang dah malas nak layan menda nonsense. Yang aku tau lani, anak aku nak sekolah dan aku wajib sekolahkan sampai pandai dan jadi orang berguna. ITU JE. Yang lain, letak tepi . 


5 - Mistake aku dulu, aku ingat aku leh ubah orang. Tapi, sebenaqnya, aku yang berubah. HAHAHAHAHH~ 
MAybe pada sesetengah org kata, aku perasan ja. 


6 - Jangan harap orang untuk bagi apa pun. 
Tak de harta, cari sendiri.
Tak tau memandu, belajaq. Cari cikgu.
Tak reti meniaga, belajaq. Cari cikgu. Sekarang dah banyak kelas. 
Jangan harap orang sesenang nak bagi kasih sayang atau belas kasihan begitu sahaja. 
Semua tu kuasa Allah. 
 
JAngan pernah cakap "alaaa... tak reti la nak wat ni... Ala... SUsah la aku . AKu tak macam ko. Ko kuat .Aku tak.."
Aku hanya boleh bagi bukan 5 bintang, tapi 5 kali lempang sahaja!
KENA KUAT LA UNTUK BUAT APA PUN.

Nak berak pon kena teran kan?


7 - Lebih mengenali diri sendiri dan yakin diri.
Konfiden bukan tang apa yg aku pakai. Tapi konfiden untuk cakap TAKMAU, TAK BOLEH, dan PIRAH MAMPUS!
Hahahah... 
Ok yang last tu aku tak cakap ok. Saje je. 
Yelah..orang yang dah melalui pelbagai perkara yang penuh pancaroba, haruslah dia lebih matang, kan? 


Itu sajalah yang aku leh share kat sini. 

Aku personally tak takut dan risau ttg perpisahan. 
But, sekarang, aku rasa orang sekeliling yg macam terancam bila nampak aku. 
mihahahahah~


Aku manusia biasa.

 Lebih menyayangi dan menghargai diri kerana Anak-Anak saya perlukan saya. 



Jadi, buat Emma Maembong , stay cool.
Dan buat Zizan, pun stay cool jugak.

Still, aku tak caya depa putus.
Depa gimik je kot ni.
tau2 bulan depan kawen...haaa..........

Untuk Awie lak, haihh.... 
KAlau boleh, kes cerai berai ni,wat diam-diam jelah..
Dah cerai sok, takpa la nak bisin. 

 
 
 
Kbai.






Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram