Followers

17 Jul 2013

ANAK SUKA GADUH DALAM KERETA? Boleh cuba cara ini.


HAri ni terbaca status sorang kawan FB yang memohon nasihat tentang cecara nak 'mengubati' penyakit geram-geram anak kecilnya yang resulting to beating and biting others, especially her older brother.

Ni kes budak tecik baru nak up ni.
HAHAHA. 
Sama le cam Wawan. 



"tumok kang!"


Aku takde solution untuk beliau. 
Tapi, just nak gitau that aku pun mengalami masalah yang sama je. Bahkan, aku rasa parents lain pun ada. Budak kecik kalu geram-geram pun comel tapi yang tak menahan tu, bak gedebik gedebuak orang tu yang sadis tuh. 
Kalau Wawan, di tangan ado keta menan, maka keta menan tu la yang sampai kat kepala si kakak. 
Kalau time tu dia pegang remote telibisen, maka remote tu la yang cium dahi kakak.
Sian ONi. 

KAlau time aku ada dekat-dekat, sempat la aku mengeluarkan suara gergasi , biar bergema satu rumah.
"AIP!!!!"


MAka, sempat la Wawan brake sejenak. 
Tu pun, kalau dia nak demah dahi kakak tu, dia demah jugak biarpun bijik mata Wawan memandang aku, tangan boleh aje yang bergerak ke sasaran!
 


Hai la Anak. 




Antara masalah 'comel' yang selalu aku hadapi adalah ketika dok dalam kereta. 
MAsing-masing berebut nak duduk atas riba aku. 
Aku je.
Riba Apak takmo plak. 
Bila aku duduk belakang, berebut juga nak duduk atas riba!
 
Ada masa ONi ngan Wawan gegado sebab nak duduk depan punya pasal.
Menjerit-jeritlah dema sampai saling mendebik antara satu sama lain. 
Memula tu aku sengih aje la.. tapi lebih 5 menet dok gadoh tak abih lagi mula bulu-bulu suma naik kannnn...~ *eh?


"Dah dah.. Diamm!! Ikut giliran..." kata aku.


Ini siren pertama. 


Kalau tak berkesan juga, aku bagi siren kedua plak. Sama je misinya. NAk suruh anak diam ajenye pon....



Dah kalu tak diam jugakkk.... keta pun bergerak dengan lajunya maka aku pun bersuara.....






"SUDAHHH!! Jangan gado. SUMA DOK BELAKANG. KALAU TAK, IBU SURUH AYAH BERENTI KAT TEPI. IBU TURUN!!! Mau???????"




Suma diam. 
 




KOrang try la.
Kalu berkesan, habaq kat aku. 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram