Followers

10 Jun 2013

Pesakit Bisul dan Agen Insurans Yang Kehilangan Suara (ni tajuk ke ni?)



Kritikal dah sora aku nih.
Walaupun sepatutnya tak leh cakap, tapi aku tak menahan nak bercakap gak. Lelebih lagi bila ada je menda mempengaruhi aku suruh bercakap. 
Udah namanya Ibu, mana leh tak membebel pepagi, kan?
Haishhh.. cedera peti suara Ibu yg merdu ni tau. 



Hujan lebat membuatkan aku membantutkan hasrat nak ke hospital melawat sorang client yg admit semalam. 
Tak apalah... Aku dah send coki-coki dah kat dia tadi. Kebetulan, adik dia mai rumah aku amik HKCC. So, aku kirimkan 'hadiah' orang sakit. Mata je sakit, tapi coki-coki still buleh makan. 
Aku pun tak sihat. Satgi berjangkit plak kat dia yg memang dok tak sihat tu. TAk bagus lak.
 Ingatkan nak melawat hari ni lepas selesai surgery buang bisul kat mata , tapi dia tak encourage aku pi pun. Sebab dia nak rest dua tiga hari ni. 
LAma jugak dia sakit. Asalnya ketumbit je pun. Tpi, entah camana masa dok buat percubaan memicit ketumbit, nanah tu tak keluar tak habih, maka berlakulah infection. 
TAkut jadi lebih teruk, maka dia terus refer klinik dan kemudiannya disuruh ke hospital.

Rupanya, mata dia memang dah kena infection teruk jugak. 
Pehtu, bisul tu dah merebak kat tempat lain. (Sekejap bisul, sekejap ketumbit.. mana satu ko ni Makbed?)
Pembedahan perlu dilakukan segera. 
Tak serius tapi jika dibiarkan, boleh mengakibatkan kehilangan pancaindera jugak.

Buang bisul pun insurans cover beb. Apa lagi mau?
Jadi, macam mana buleh mengkeme kata tak percaya kat insurans?
Dapatkan agen terbaik. YAng paling penting, pastikan anda tahu apa yg anda beli.
JAngan bayar sahaja tanpa mengambil tahu. 
JIka anda jenis yg tak ambil tahu, pastikan agen yg anda lantik menguruskan hal kewangan anda tu jenis yang SEMUA MENDA DIA TAHU, SEMUA DIA NAK AMIK TAHU dan SUDI MENGAMBIL TAHU. 
Maka, agen tulah yang akan uruskan semua hal-hal yg anda tak ingin amik tahu tadi tu. 
Boleh faham ka?

KEsimpulannya, cari agen insurans yg jujur lah....





 Udah aku call si pesakit tanya khabar. 
TErgelak-gelak si pesakit tu. Tak padan dengan sakit..


"Ini manusia ke singa laut yg talipun ni?? WAKAKAKAKAKAKA...!" perlinya sambil ketawa-ketawa. 

"CIss... Aku talipon tanya kabar tau. Sila hargai. NAmpak tak aku berusaha di sini?" balas aku, sedikit merajuk. HAHAHA.. Merajuk ngan client sendiri. Bleh?


"Alhamdulillah...Mudah la ada medical card. Aku bayar sikit je rupanya masa nak masuk wad. Ekceli, aku dah stenbai dah kad kredit dan sedikit cash. Aku even nak soh bini aku keluarkan duit dari ASB dah hari ni, tapi orang kat kaunter tu cakap 'TAK PERLU' dah. OSem lah. Tak sampai setahun pun bayar insurans... dah macam gini. Syukur.. Mekasih memanyak Lijah..(nama manja ke ni?)" 


Aku gelak je. Tapi dia tak dengar pun. HAlus bebenor suara. Iskk.. sadis betui bila kena sakit tekak ni. 

"Takapelah... Tu baru sikit. Nanti ada lagi menyusul. Cuma kena sabar sikit ye... " balas aku, referring tu claim elaun wad dan pembedahan yg dia buat bebaru ni. 


Aku pun tak cakap lama. TAkmau cakap pun sebenarnya. YA Allah, pedih betui kerongkong haku ni. Bila la nak baik. Rindu nak makan macam-macam...

 

Si pesakit tadi baru je maklumkan kat aku yang bil spital hasil membuang bisul di matanya itu adalah RM5k plus plus. 
Giloh... buang bisul aje weh. 








gambar tanpa suara.. hikhik



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram