Followers

24 Jun 2013

Antara Dipanggil Dayus dan Dicop Kafir.

 
 
 
 
 
 
Amat : Nak kawin laa. Jeles tengok orang kawin. 
Abas  :  Hang nak cari jodoh yang macam mana besok?
Amat :  Aku nak yang tutup aurat. YAng cantik of course. 
Abas :  Ceh. TApi gepren hang la ni tak tutup aurat pon aku tengok...
Amat :  Ahh.. Yang ni kawan ja. Kalau dia nak kawin dengan aku, kena tutup aurat. KAlau tak aku    cari yang lain la.  Aku suka la tengok pompuan pakai purdah. 
Abas : LA pulak. Kalau dah pakai purdah, macam mana pulak nak tengok dia cantik ka dak?
Amat : Isk..pakai purdah tobat la lawa baq hanggg.....
Abas : Mana hang tau. Hang pun taktau tutup aurat tu apa? Cantik pun hang taktau apakah dia.... (perli)
Amat : Aik.. awat plak hang ni? Salah kah aku nak isteri menutup aurat??
Abas : Tak salah haihhh.... Kita suma nak isteri solehah. Tutup aurat. Tapi, kita pun keluar rumah pakai seluaq pendek. 
Amat : Kita takk pa.... Kita LELAKI wey!!
Abas : Hmm.. tu la. Aku kata hang taktau apa pasai aurat, hang sentap!
Amat : Aku cuma tak mo jadi LELAKI DAYUS! KAwin. bini tayang sana sini. 
Abas : Hang tak mau jadi DAYUS? 
Amat : Tak mau jadi Dayus?
Abas : (geleng)
Amat : Hang semayang Lohoq dak tat sat? (Tengok jam)
Abas : Dak ...
Amat : Subuh tadi?
Abas : Dak .
Amat : Lohoq kemarin solat dak?
Abas : Dak.
Amat : Semua dak. Hang tau dak... Kalau tak semayang tu KAPIAQ tau. KAPIAQ! Solat tu FARDHU. JAngan cakap pasal kawin dengan perempuan aurat segala merega kalau hang semayang pon dak. Nun, awek-awek purdah hat dok jalan depan kita ni, pandang kita pun dak. Buat malu ja. Tuih! 
Abas : HAng ni. Orang dok cakap pasal Dayus la. Bukan pasai semayang.
Amat : Kalau hang kapiaq tak semayang, takyah cerita la pasal dayus. Orang bukan Islam, tak port pun pasal dayus weh. Bini depa takyah tutup aurat pon takpa. Depa tak posa pun takpa. TAk payah zakat. KAlau hang kapiaq, wakpa concern pasai dayus, tui dak?
Abas: Tensen ah sembang ngan ang.


Moral: SOLAT TIANG AGAMA. Jaga solat dulu. InsyaAllah, baiklah semuanya.
 
 
 
 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram