Followers

2 Jan 2013

Dugaan Tahun BAru Episod 2



Sambungan kisah DUGAAN TAHUN BARU




Otomen Oni bangun lebih kurang jam 8 pagi. 
Otomen Wawan menyusul tak lama kendian.
Memasing eksaited bila dengar suara Amzar. FYI, dedua anak aku ni memang suka baby dan bebudak kecik.
So, mmg takde masalah bagi adik baru kat dema nih. HAHAHA...


Oni ngan Wawan memang biasa dilatih ala tentera sejak dalam kandungan Ibu lagi.
Nak dibandingkan ngan Amzar yg memang sangat comel lagi kiut, aku risau sangat Oni ngan Wawan penyek-penyek Amzar. 
Pulak tu, depa dua orang ni jenih yang tak reti jalan. Suma nak berlari.
Tak reti duduk. Asyik nak melompat aje.
Aku nak letak Amzar atas tilam hak milik kerajaan pun takleh sebab Amzar asyik melantun-lantun je atas tilam tu. Hai..anak ku. Takleh sopan-sopan ker?
Aku risau kang depa terlompat atas Amzar lak. Tak ke naya...?


Yang si Amzar pulak dah kena kezutan budaya kot.
Maklumlah, dok umah mak pak, dia je sorang baby. 
JAdi, tak de sapa pun dalam kategori baby yang paham perasaan dia.
Tapi, bila mai umah aku, ada lak si Wawan ngan Oni. 
Awak nak main sungguh-sungguh tapi kudrat belum cukup haul lagi. 
HAHAHAHHA..
NAmpak keterujaan Amzar di situ. 


PAling lawak sekali, bila Amzar kena sergah ngan Wawan.
Wawan memang sejak-sejak skang ni asyik menjerit je kerja dia.
Ngikut si Oni le nih. 
Tetambah plak baru-baru buleh nak bercakap. 
Sekejap-sekejap dia pi pi jerit kat muka Amzar tuh.
Amzar nangeh...
Wawan buat muka bangga bila berjaa wat Amzar nangeh.
Yang kami si tua-tua ni rasa cam satu lawak jenaka plak nengok wajah Amzar yang ketakutan tuh.
Sian Amzar... 


Elok dah Amzar dok diam... satgi mai plak Oni sergah.


"Warrghhh!!!" diikuti gelak ketawa.
Bila dia nengok Amzar nangeh ketakutan, gelak-gelak pulak si Oni.
Hamoih..suka ye jadi pembuli.
TApi, kejap je. Dia tengok Amzar taknak kawan ngan dia, susah hati plak!
Terus pujuk-pujuk Amzar balik.
HAHAHAHA... tau takot~


Aku pulak risau kang trauma si kecik tu. 
Tapi, Amzar nangeh kejap je. PAstu senyum-senyum balik. HAdoi... budak tecik ni memang sangat murah senyuman. 
Lemah-gemalai orangnya.
Tak macam anak-anak aku yang serba ganaz lagi bijak berkata-kata ini. 




Amzar jeleh tengok Oni ngan Wawan main lari-lari. Dia plak takleh.
HAri ni, Amzar berusaha utuk turun dari tilam sendiri.
Percubaan pertama kot... tak berapa nak pandai bajet lagi. 
LAgipun, tilam tu tinggi la jugak dari lantai. Ada la dalam 2 inci gitu.
Tertomoih la jugak si Amzar dalam percubaan sulungnya nak turun tilam untuk mendapatkan Oni.

Tapi, usahanya tidak mati setakat itu. 
Dia cuba lagi dan lagi sampai dah tergolek tenggiling. LAma-lama dia pandai suda...
HAHAHAH.. MAk Long tengok jer la. 
LAgipun aku dah siapkan plan keselamatan dah. 


Tengok-tengok awak dah menyulur sampai ke bilik. HAHAHAHAH...
Ada jurulatih daaa mengajor Amzar.


"Cepat Amjar.. Cepat.. Kejar Kakak Oni..." aku dengar Oni dok mengacah-acah budak kecik bermata bulat tu. 



Dah pukui 2 petang, anak-anak aku tak tido siang lagi.
Amzar pun dok tahan mata padahal ngantuk sangat da.
Punya la siok main.
Aku nak baringkan Amzar atas tilam , sama-sama ngan Oni ngan Wawan, memang mustahil la sebab bebudak ni tak tido kalu dok dekat-dekat. 





Risau takut Amzar kena lenyek ngan otomenz, maka kami yang ada ni bergilir-gilir la riba dia.
Baby kan.. MAna le biar-biar jer.
TAkot... HAHHAHA..tetiba takut lak. Anak dah 2 dah ni. 
Bila Amzar cengeng je, mula la suma orang kalut.
Satgi Alang dukung. PAstu, Kimi la.. PAstu Shue plak.


LAstnya, semua budak di bawah 6 tahun ni ngantuk tak tertahan. 
Aku tidokan Oni ngan Wawan.
Shue lak gi tidokan si Amzar. NAsib baik semua orang yg ada dalam rumah tu bekerjasama.
Walaupun rumah kami dah macam pusat jagaan kanak-kanak , tapi sebenarnya tukang menjaga lebih ramai dari kanak-kanak yang perlu dijaga. 



Pukul 4 petang, Angah dan wife dia datang amik Amzar.
HAHAHA.. sure bawak keta laju-laju nak cepat sampai.
Dari Sik ke Alor Setar mahu sejam setengah tu. 
Oni dah sedih-sedih da nak ikut Amzar ngan Pak Ngah nye balik.
Aku pun tak tau sejak bila Oni bonding baek punya ngan Pak Ngah Apis Jalil tuh. 
Sejak ada Amzar rasanya dia kamceng ngan Angah. 




Upah mengasuh hari ini, kami dapat Prosperity Burger sorang sebijik. 
HAri ni satu kerja apa pun tak jadi sebab memang aku cuti sepenuh masa dari mengadap lektop dan henpon.
Orang wasap-wasap pun aku pandang gitu je.
Ada kerja lain nak kena buat. 
Plak tu, dari pagi sampai ke jam 4, ada marathon Lord Of The Rings. Ngadap le semua orang dari nombor 1 sampai nombor 3. 
Lepas rindu kat Legoland Legolas. Hehehee..~



PAsni, buleh tinggal Amzar lagi ngan kami.
Amzar, jangan le trauma ye. 
HAHAHAHH...


Itu la saje kesah  hari pertama di tahun baru 2013. 

Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram