Followers

29 Feb 2012

Poligami Memang Sunnah Nabi tapi mari kita belajar dulu Cara Rasulallah Melayan Para Isterinya.








Dalam membentuk keharmonian keluarga kedua-dua belah pihak suami dan isteri (mungkin isteri-isteri) perlu memainkan peranan masing-masing. Disini saya kumpulkan beberapa cara yang saya ringkaskan dari pembacaan saya di internet.
  1. Jangan tidak pedulikan isteri yang sedang merajuk atau berkecil hati. Buangkan ego, minta maaf jika suami bersalah dan pujuk dengan mesra. Mungkin apa yang berlaku hari ini suami akan kata “Udah-udah la merajuk tu, buruk beno gayanya udah tua-tua pon merajuk lagi”
  2. Tanamkan sifat menghormati isteri anda yang banyak menjaga minum pakai dan anak-anak anda dirumah. Bermain kayu 3 dibelakang isteri mungkin kurangnya rasa hormat dan menghargai si isteri(selain masalah lain)
  3. Jika isteri melakukan salah atau ada perangai yang suami tidak sukai, tegur dengan baik dan bijaksana. Pukul isteri bukan caranya.
  4. Ambil berat kesihatan isteri. Segara merawat isteri yang sakit, jika serius terus bawa pergi jumpa klinik.
  5. Beri perhatian ketika isteri ketika bercakap. Pandang mukanya ketika bercakap. mungkin ada luahan perasaan atau masalah untuk dikongsi dengan anda.
  6. Isteri tidak suka suami bandingkan dia dengan isteri orang lain baik dari segi paras rupa mahupun masakan. Mungkin bandingkan masakan emak anda dengan masakan isteri anda juga boleh timbulkan rasa kurang senang isteri anda.
  7. Ringankan kerja isteri dirumah. Buat anak sama-sama jadi jaga anak juga sama-sama. Bukan melepaskan tanggung jawab kerja rumah semuanya kepada isteri.
  8. Jika anda keluar melepak dengan kawan-kawan, ingat isteri dirumah. Jadi jangan pulang lewat dan beli la sesuatu untuknya.
  9. Seperti mana isteri perlu menjaga aib suami begitu la juga kepada suami. Suami perlu jaga aib isteri.
  10. Elakan untuk mengutuk isteri anda. Terutamanya depan orang lain.
  11. Suami jangan kedekut. Bukan barang rumah sendiri pun isteri perlu belikan. Kalau suami tak cukup duit tu lain cerita.
  12. Jangan bersepah dan pengotor. Kalau anda merokok, perlu elakan dari merokok dalam rumah dan depan anak-anak.
  13. Setiap keputusan yang ingin dibuat perlu berbincangan dengan isteri. Isteri pula jangan la “Ikut abang la..saya ikut aje” setiap kali suami meminta pandangan.
 
 
Kisah Baginda Rasulallah sebagai pengajaran:

1) Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.

2) Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayidatina ‘Aisyah menceritakan ‘Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga.

3) Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali kerumah sesudah selesai sembahyang.’

4) Pernah baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah baginda teramat lapar waktu itu.. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina ‘Aisyah belum ke pasar. Maka Nabi bertanya, ‘Belum ada sarapan ya Khumaira?’ (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina ‘Aisyah yang bererti ‘Wahai yang kemerah-merahan’)
Aisyah menjawab dengan agak serba salah, ‘Belum ada apa-apa wahai Rasulullah.’
Rasulullah lantas berkata, ‘Jika begitu aku puasa saja hari ini.’ tanpa sedikit tergambar rasa kesal di raut wajah baginda.

5) Sebaliknya baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami sedang memukul isterinya. Rasulullah menegur, ‘Mengapa engkau memukul isterimu?’
Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar,
‘Isteriku sangat keras kepala! Sudah diberi nasihat dia tetap degil juga, jadi aku pukul lah dia.’
‘Aku tidak bertanyakan alasanmu,’ sahut Nabi s. a.. w. ‘Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?’

6) Pernah baginda bersabda, ‘sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik, kasih dan lemah lembut terhadap isterinya.’ Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai pemimpin umat..






Makbed berkata:


Poligami = sunnah nabi. "kena wat la..sunnah nabi..!"


NI pon sunnah nabi gak.

-Rasulallah tak merokok.
-Rasulallah di rumah tolong isteri mengemas
-Rasulallah sangat lemah lembut dengan isteri-isterinya
-Rasulallah solat di masjid
-Rasulallah selalu bersolat sunat
-Baginda kalu keluar sentiasa ingat isteri. Tidak balik lewat dan selalunya bawak balik sesuatu utk isterinya.


Yang tu takmo plak wat. Yang tang poligami lak laju je cakap "sunnah nabi.."

Poligami juga bleh jadi haram, makruh dan harus. Ia disunnahkan kepada YANG MAMPU sahaja.

Jadi sila la stop sembang pasal poligami kat meja makan kedai. Bukan tak suka dgr, cuma menyampah je....




Photobucket

27 Feb 2012

Membeli insurans bukan bererti menjual iman dan takwa!



Takde sapa pun suruh beli insurans, kemudiannya meletakkan kepercayaan 100% pada insurans, bergantung sepenuhnya pada polisi yang kita ambil tanpa sedar bahawa apa yang kita percaya tu boleh menjurus kepada syirik.

Padan la ada sesetengah prospek yang aku jumpa cakap kat aku, insurans ni mensyirikkan. Alasannya, kerana kita terlampau bergantung kepada insurans sampai lupa bahawasanya Allah itulah yang menolong kita.

Aku hanya mampu diam dan senyum. Tidak berani menongkah terlampau jauh andai ilmu di dada pun hanya separuh je. Namun, kata-kata itu aku telan je sebagai satu ilmu.


Aku tak suruh atau paksa orang mengambil insurans untuk diri dan anak-anak serta sekalian ahli keluarga seraya mengajak mereka mengubah iman dan takwa mereka selain dari Allah. MEmbeli insurans bukanlah bermaksud "MENJUAL IMAN DAN KEYAKINAN KITA KEPADA ALLAH."  Tidak sama sekali.

Insurans adalah sebagai satu persediaan.
kita nak mati juga.
Kita kena bersedia.
Kita nak gi belajar di universiti, perlu bersedia.
Bersedia dari segi apa?
Dalam dunia yang serba mencabar ni, semestinya lah DUIT yang menjadi soal.

Logik di pikiran, kita menyimpan wang di bank untuk masa depan pengajian anak. Bila kita simpan duit di bank, semestinyalah kita YAKIN dengan bank tu untuk menjaga wang kita, kan?
 Selebihnya, apa yang jadi kemudian itu ketentuan Allah, HAkikatnya, kita sudah pun berusaha dan bersedia dengan menyimpan.

Apakah tindakan tu dikatakan SYIRIK, kerana mempercayai bank untuk menjaga wang kita?
Kenapa kita tak simpan wang di bawah bantal saja?


Apakah kita lebih rela MEMINJAM dari PTPTN, atau skang ni femes dengan SSPN yang mana kalau tak start menyimpan dengan diorang, peluang mendapat PINJAMAN akan tipis?
 Soklan pentingnya, kenapa perlu MEMINJAM sedangkan kita dah tau dah 20 tahun akan datang, anak kita nak belajar kat universiti dan kita ada tempoh selama tu untuk sediakan simpanan mencukup kat anak-anak? KAlau zaman atok nenek , atau mak ayah kita dulu lainlah senarionya namun kita belajar dari orang lama, bukan?


Lemak tak? Asal bukak offer PINJAM je, terus PINJAM. Lupa lak kat nak kena BAYAR BALIK tu.


Senario kedua...

Insurans kenderaan.
Kenapa kita beli insurans kereta?
Adakah sebab ia sudah termaktub dalam undang-undang, kalau nak renew roadtax, kena renew insurans skali?
Cuba bayangkan kalau insurans kenderaan dijadikan sebagai OPTION je ke atas kita - nak amik pun takpe, tak amik pun takpe.
 Instead, kerajaan WAJIBkan pengguna jalanraya untuk amik insurans kenderaan. KAlau tak, soriii. No driving for u. Ada tak pikir?

Sebab, kita ni manusia. Manusia ni tak lepas dari membuat kesilapan. TAkde sapa pun buleh jamin yang bawak kenderaan tak eksiden. Kajian sudah dibuat dan risiko kemalangan ketika memandu kenderaan memang tidak dapat dinafikan. Betui? Sekurang-kurangnya, bila berlaku kemalangan, mangsa ada duit nak repair balik kereta tu. TAkde la dia menggelabah sengsorang. Pehtu takleh gi keje sebab keta rosak. TAk ke mengganggu produktiviti diri sendiri dan negara macam tu?

Adat la.. Bila takde eksiden, kita akan rasa cam "iskk.. wakpe nak bayar insurans keta ni? Bukannya eksiden pun.. Bayar sesaja je... Yadayadayada.." kendian start blaming the authorities.

Tapi, bila eksiden?
Orang langgar bontot keta kita.. atau kita terlanggar bontot keta orang.... ?
Suddenly kita cakap..........." Oh..nasib baik ada insurans. Buleh la claim!" 


NAmpak tak?

Insurans tu hanya sebagai persediaan.
 At least, jadi pape, kita tidak menggelabah mencari punca kewangan untuk membaiki apa yang sudah rosak.
 KAlau setakat Rm100 saja boleh la afford kan.
TApi, bayangkan kalau kos pembaikan jadi mahal?

Camana pulak kalau kenderaan anda tetiba hilang?

"Oh, nasib baik ada insurans. Buleh claim!"


Boleh jadi syirik ke kalau macam tu?


Sama juga dengan pembelian insurans nyawa. Kita membeli sebagai persediaan.
Ia bagaikan simpanan.
Lagi pulak insurans bertakaful ni lebih menepati syariah sesuai dengan keperluan Muslimin dan Muslimat kini.
 Bagi yang tidak memahami apa maksud takaful, boleh rujuk google.
 Konsep "menderma" tu takde kat insurans konvensional - hanya dalam takaful je.
Yang penting NIAT hati tu ikhlas.
TApi sebelum nak ikhlas tu, kita kena FAHAM le dulu apa yang kita BELI.
Kalau main beli je tapi tak paham, tu pasal la orang cakap insurans ni syirik ke khurafat ke boleh terus percaya jek. Ngeeeeeeeeeeeeeee~ 

Insurans adalah option kepada pelbagai jenis persediaan untuk kehidupan dan sesudah kematian. Tapi, persediaan tu juga memerlukan komitmen. Tak boleh la ko takde wat simpanan pape, tetiba orang nak kasi ko RM1 juta untuk family bila ko udah meninggal. Sapa nak bagi?
 Ko dah tau anak ko nak masuk U 20 tahun lagi, tapi tak simpan duit. Pehtu, bajet masa anak nak masuk U tu, duit turun dari langit la ye?

Demi masa, Sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian. Ha... ayat ni sesuailah dengan orang kat atas tu.


Berbalik kepada insurans sebagai option persediaan tadi.
Kita cuma bersedia.
Sakit atau tak, Allah yang tentukan tapi papepun kita BERSEDIA. Kerana bila kita sakit, apa pun dah tak boleh buat lagi. Persediaan tu bukan saja untuk meringankan beban kita, tapi juga meringankan beban ahli keluarga kita.
 Tapi, kalau tak bersedia?

Persediaan untuk masa depan ada banyak jenih.
 Ada yang menyimpan di bank, ada yang melabur emas kemudian simpan di bank.. Pelbagai cara boleh dilakukan asalkan tidak bertentangan dengan hukum syarak. Pilih je ikut suka dan kebiijaksaan masing-masing.
Tapi udah tak berapa nak bijaksana tu, cuba la rajin-rajinkan mulut tu bertanya? Jangan le main tuduh semberono je. Tak baik gitu.

Jadi, insurans bukanlah sesuatu yang boleh menjadi syirik atau terpesong keluar agama kerana kita terlampau bergantung pada insurans , sampai tak bergantung pada Allah. ITU BUKAN SALAH INSURANS ok! Salah diri sendiri la.

Contoh:

Doktor sahkan kamu sakit yang memerlukan perbelanjaan yang agak besar jugak. Mujurlah, kamu ada sedikit simpanan di bank namun masih tidak mencukupi untuk pembiayaan seluruh kos perubatan. Tetapi, kamu ada membayar premiun bulanan insurans bermedical card dan  bila kamu refer kat agen kamu tu agen tu cakap... "Yes... buleh cover pakai medical card. Guna je..."

So..apa respon kamu sudahnya?


"Ohh.. nasib baik ada medical card. Takde la perlu keluar duit simpanan aku. Alhamdulillah....Allah mudahkan."



BOLEH JADI SYIRIK KE???? 


Itu lah dia situasi yang aku ceritakan mengikut ayat aku sendiri so semoga kalian faham. Insurans tu elok, tapi kita ni yang buat dia jadi ntah pape.

 Maaflah kalau aku terkasar bahasa ketika menghuraikan hujah. Tapi, aku pun cuma consultant yang biasa-biasa saja. Tak dela terer sangat pon....  Kalau salah minta betulkan ye.



Syirik adalah perbuatan menyekutukan Allah dalam apa juga bentuk sama ada perkataan, pegangan, perbuatan dan iktiqad iaitu dengan menjadikan suatu yang lain iaitu makhluk bernyawa atau tidak sekutu bagi Allah


Photobucket

26 Feb 2012

Taylor Swift Tolak Ajakan Seorang Pesakit Kanser Untuk Ke Prom.



Shocking kan? 
Dah la Taylor Swift merupakan artis kecintaan saye.... Tetapi kenapa beliau berbuat demikian? Sampai hati beliau menolak permintaan pesakit kanser untuk temankan dia gi prom. Hukhukhukk...





Lots of guys want to go on a date with Taylor Swift. So, what makes 18-year-old Kevin McGuire from Somerdale, New Jersey any different from the pack of Swift's would-be suitors? 

Well, there are a few things, which I'll go over in a minute. But, suffice to say, McGuire, who recently asked Swift via Facebook to be his prom date in June, stands out for the response he got. 

Swift declined the offer...but asked him to accompany her to a prestigious awards show in April, instead!

Taylor SwiftHow did this all happen? 

The backstory: McGuire has had a painful struggle with leukemia since he was 13 years old. He went into remission in 2010, but sadly relapsed and is currently battling cancer for a second time. 
 His older sister, Victoria, impressed with her brother's bravery and character, started a Facebook campaign with the hope of granting his greatest wish--convincing Swift to attend prom with him."All throughout Kevin's treatment he kept his character intact, remained playing basketball, and even started varsity football as a freshman," Victoria McGuire explained on Facebook. 
"Kevin is the kindest, most noble 18-year-old a person could even fathom meeting, and through out his ups and downs Kevin never even questioned 'why me?'"Nothing, and I mean NOTHING brightens Kevin's day more than Taylor Swift," she continued. 
"Kevin DESERVES more than anyone a special event in his life."Kevin McGuire's photo on the Facebook campaignVictoria's idea caught the attention of local news, who interviewed her about it.

 "[Kevin] said 'who would want to go to the prom with me? 
I am going to be bald, my appearance is going to change,'" she told an NBC affiliate. "We both looked at each other and I said, 'What if I got Taylor Swift to go to the prom with you?'" 

 After the campaign attracted responses from nearly 90,000 people, Swift herself responded to McGuire's sister's plea on her own Facebook account Friday afternoon. 
She politely declined his offer to go to prom, but asked, "I was wondering, the ACM Awards are coming up.. Would you be my date?"

 The startled teenager told local news after reading the post in a bed at Children's Hospital of Philadelphia that he didn't know what to say. 
"I was just trying not to throw up." (He recovered enough composure to accept the invitation, provided he's feeling well enough when the date arrives.)The Academy of Country Music Awards will take place April 1 in Las Vegas. Kevin, you're not old enough to gamble yet, but you're already a big winner 



Hensem kan?

Makbed berkata:

Hensem dia kan? TApi dia diduga Allah. Muda-muda dah sakit leukimia. 
Aku pun memula cam sedey gak bila baca TAJUK kat atas tu.
Ngape kejam sangat TAylor ni?
TApi bila baca betui-betui.... rupanya Miss Taylor seorang yang suwit rupanya. HEHEHEH...

Harap sempat la tengok adik ni jalan kat red carpet nanti.


SUMBER: Yahoo


Photobucket

Entri Hujung Minggu



Alhamdulillah..sejuk sikit petang ni. HUjan turun lebat mencurah. Pepagi aku dah bangun siapkan sarapan untuk keluarga mengikut kehendak perut sendiri - sebab suami tak penah demand nak makan pape pun. Kalau la dia demand, bini dia belum tentu reti buat. HAHAHA...

Semalam gi pasar malam. 
Misinya satu je, nak beli jagung. So, hari ni aku buleh buat cucur udang letakkan sekali butiran jagung dalamnya. Jenuh gak la memasak ngan 2 anak yang memang jeles , takleh tengok aku kat dapo. Wawan pun sejak dah mahir menyulor ni, semua tempat dia nak pi. Lagi teruk bila dia dah terer memanjat dan turun sendiri.

JAm 12.30 tengahari, aku dah siap masak.
 Dari breakfast sampai ke lunch.
Bubur Wawan aku siapkan. TAk lupa juga lauk faveret Oni, sup sayur dan hari ni menunya ialah sawi masak air campur sikit udang putih. Wawan pun dah leh makan udang. Untuk lauk orang dewasa lak, simple je. Ayam goreng masak kicap. 

Tak susah menyediakan makanan di rumah ni.
 Semua jenis makan 1 lauk je sekali hadap. Lauk tambah selalunya sambal belacan dengan ulam aje tapi sebab ri ni malas nak pi pasar , jadi tu jelah yang ado.

Sejak akhir-akhir ni jadi buntu lak nak masak apa. 
Kalau dulu, aku suka sungguh masak gulai dan makanan bersantan. 
Masak lemak dan kari tu memang ruji dah. 
Tapi, skang, tak lalu plak. 
Sejak Inche Kitchi asik takde sebab kena kursus je , aku tak de selera nak masak pun. Perut lebih selesa makan menda tak bersantan. 
Balik-balik, asam rebus atau masak asam. 
Asam jawa kat umah aku pun dah nak habih. HEHEH..

Dah try dah wat gulai ayam minggu lepas, tapi tak habih pon. Membazir je. 
So, skang kat dalam peti ais di rumahh aku sudah stand by bunga kantan , daun kesum dan serai secukupnya. Oni on je makan asam rebus. Cuma jangan buat pedas-pedas je lah.


Inche Kitchi kata aku dah kurus. Aku baru je nak rasa diri hebak sikit sebab dia kata aku kurus.... Tetiba dia cakap...



"Kurus tang muka je..."



Hampes...........








Tips 'nampak' kurus Makbed yang korang buleh jugak tiru kalau nak...

Senyum selalu. 
Senyum yang ikhlas ye. BUkan senyum perli dan senyum kambing. TApi gambo kat atas ni bukan senyum ikhlas. Ni senyum bajet cun. 

Selalu minum air masak. 

Tomato adalah jajan yang bagus untuk kulit cantik. 



Dan tips untuk KURUS yang paling senang ialah:





Tak yah makan. 



HAHAHHA.. leh ke?

Terbaca dalam majalah RAPI dulu-dulu, bila terasa nak makan je pegi gosok gigi. Huuuuhuu~



Photobucket

PMS sampai ngan anak sendiri pun emo.



Hari ni tetiba rasa nak demam. Selsema pastu badan rasa panas , seram sejuk.
 Selsema adalah merimaskan. Bukak laci, tengok ubat selsema dah tinggal sebijik. 
Meset Inche Kitchi minta tolong belikan.

Kalut-kalut masak dengan idung yang berair. 
Rimasnya Allah je yang tau.
 Berapa kali bersin?
 Aku rasa jiran-jiran pun buleh dengar bersin aku yang berpusat di dapur tu. HAHHAHAHAHA.

Lepas dah suap anak-anak, jam dah pukul 4pm. 
Time cemni Oni ngan Wawan patut kena tido untuk pusingan kedua. 
Wawan memang nangeh dah. 
Meragam ngantuk. 
So, aku berikan dia susu sambil tepuk-tepuk bontot kasi tido.

Tapi.....







Wawan memang payah nak tido kalau si kakak tak tido dulu. Wawawawa... tekanan perasaan aku dengan si Oni. Wawan baru je nak lelap mata, Oni lompat atas bantal Wawan.
 Udah dimarah, baik le kejap.
 Bila aku toleh ke lain, dia usik balik adik dia.
 Nak terkeluar anak tekak aku menyuruh Oni tido. Err... dia baring le kejap.
Tu pun, nak baring sebelah adik. Aku tak bagi!
 Soh dia pegi baring jejauh. Pehtu, buat le adegan sendiri, macam aku ni ibu kejam nak pisahkan dia ngan adik dia. 
Phbbbt!!!  

Tapi, bila aku dah kasi chance tu, asal aku toleh tengok tv je, tangan dia pantas je meraba-raba Wawan soh bangun. 

Menyirap tak!

Dah le idung ngah ceceme niiiii...........................


Inche Kitchi pasang movie. Ajak tengok sesama.
 Hidung aku yang mencair ni ditambah lak ngan perangai anak-anak yang bingit tu, buat aku takde mood terus. 
Aku gi makan ubat , pehtu terus tido. 

PErcubaan pertama nak golek-golek sekali ngan diorang atas tilam gagal kerana Wawan asyik memanjat aku je.
Dia pun dari mata kuyu cam Steve Tyler tetiba jadi bulat beso macam Anne HAthaway.
 Bila nak tido nye??? 

Oni lak cam biasa la meloncat-loncat cam kera kena belacan aku pun tak pasti mende yang buat dia seronok sangat. Tetiba menyampah plak.
 Aku just nak tido je. Eiii~ Berbulu je nengok. 





Time selsema ditambah ngan letih badan tu aku mula nak 'berdikir-barat' je.
 Malas nak layan, aku terus gi tido atas sofa. Nasib baik la sofa panjang, dan aku pun dah kurus, kan. Kalau time gedabak dulu, memang tak tidonye atas sofa. 
Sori, tak muat okeh. 
AKu terus tido tanpa mempedulikan sesiapa pun kerana ubat tadi telah menguasai diri. 

Berjaya juga tido - walaupun tak tenang. 
Thanks to the ubat la kan. 

Aku leh tido tak sedarkan diri, tapi dalam masa yang sama aku leh dengar suara Oni menjerit-jerit dalam rumah. 
Whoaaaa... aku cuma mampu menjerit dalam mimpi je.
 Dalam erti kata lain, aku tido bermimpikan Oni yang sedang menjerit. 
Dan walaupun mata terpejam rapat, aku leh tau Wawan tersangkut bawah sofa tempat aku tido tu.. Dia memang selalu tersangkut bawah sofa. 
Reti masuk, tak reti keluar. 

Walaupun begitu, selsema aku berjaya disembuhkan. 
Power betui ubat tu!
 Kejap je aku tido. 
2 jam kot? 

Lepas bangun tu terus aku gi mandikan anak-anak, dan bersiap gi pasar malam.
 Masa dok sesiapkan diri tu, aku tengok pil perancang aku. 

Heee.............. dah tinggal 7 bijik je. 
Maknanya tak lama lagi bulan purnama nak datang, dan skang ni aku tengah berovulasi la kot. 
Sebab tu badan panassssssssssss cam nak demam. 

Gitulah biasanya aku setiap bulan
. So, time ni bulehlah dikatakan aku sedang PMS. 
Ngan anak sniri pun nak emo! 
Rasa nak nangeh.

"Ibu..Ibu demam ke? Tak sihat..?" tanya Oni bila dia tengok aku baring sambil tangan letak di dahi.

"Tak sehaaaaaaaaaaaaat........" balasku , buat-buat nangih. 

"Ibu... Ibu jangan le nangeh. Meh Oni tengok.." Dahiku dipegang dan dipicit-picit. Seperti yang aku selalu buat pada dia ketika dia sakit.




Illa soh aku try Maajun Anggun Bistari. Katanya, dah tak perlu makan pil perancang lagi sebab majun tu dah macam perancang dah. 
Sapa yang pernah try?

Tadi aku google, aku jumpa info yang membantu.
 Antaranya, maajun tu boleh diambil bersama pil. Takda masalah pun. 
Maajun.... pepaham jela kan apa fungsinya. 
Aku suka baunya yang sangat sedap berempah. Huu~ 

Illa dah order dah pun. 
Pakej nya dah pun sampai kat umah aku. Dia tolong orderkan untuk aku sekali. 





Photobucket

25 Feb 2012

Kebencian Berganti-ganti



mencik!

Benci sangat deal ngan orang yang takde kesedaran sivik ni. Kalau aku buat tatau je, nanti jadi pape kat dia aku gak rasa bersalah.

Dah meset last week gitau nak gi umah amik barang.

Semalam aku call lagi remind nak gi umah , nak amik barang.

Since dia rindu nak jumpa anak-anak aku, aku ejas nak jumpa dia wiken so that aku leh bawak asben and anak-anak skali.

After all, aku nak kena collect premium insurans bulanan dari dia.

PAgi tadi aku meset cakap nak gi umah dah selepas pi pasar.

Tapi, tak balas.

Aku call...............







Dia tutup phone. Masuk voice mail



Aku nak collect duit je. BUkan nak collect hutang.

KAlau rasa tak suka ngan aku, atau terbeban nak bayar duit insurans tapi malu nak habaq, meh sini aku tolong cancel kan. Aku takleh servis orang cenggini. Nampak aku ni cam minta sedekah plak.

Aku bukan pe... aku kenang kat anak-anak dia je.
Dan aku kenang gak la jasa baik dia kat aku selama ni. 

Memula aku rasa takmau amik brg-brg yg aku tinggal kat umah dia... Biar jela. Kot besok-besok anak aku nak tumpang dok sana ke bebila...LAgipun, anak dia dok guna brg-brg tu.

Tapi, skang ni aku rasa cam aku nak minta balik plak.

Arrrrrrrrrrrrrrghhhh!!!

Aku ni jahat ke?





Soalan kuiz hari ini..

CUBA TEKA AKU MARAH KAT SAPA?






Photobucket

24 Feb 2012

12 BARISAN MANUSIA MENUJU KE AKHIRAT


..

Barisan pertama:
Di iringi dari kubur dlm keadaan tidak bertangan & berkaki . keadaan ini dijelaskan melalui seruan Allah S.W.T :
"Mereka orang2 yg menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka yg sombong & tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat kehinaan didunia maupun di akhirat".



Firman Allah "Aku akan memalingkan hati orang yg sombong serta takbur di muka bumi ini dengan tiada alasan yg benar dari (memahami) ayat2 Ku(yg menunjukkan kekuasaanKu),itulah balasan & tempat kembali mereka adalah neraka".

Barisan ke-2:
Di iringi dari kubur dlm bentuk babi hutan datang seruan Allah S.W.T.
"mereka orang yg meringan2kan solat sewaktu hidup,sesungguhnya orang yg memelihara solat 5 waktu akan dihindari dari siksa kubur sebaliknya, mereka yg mengabaikan maka waktu dia mati, Mayatnya akan dihimpit oleh liang lahat sehingga berselisih tulang rusuk."
Rasulullah S.A.W. bersabda "sesungguhnya seorang hamba apabila dia berdiri untuk bersolat,maka di letakkan semua dosanya di atas kepala & kedua2 bahunya, maka setiap kali dia rukuk atau sujud, berjatuhanlah dosa2 itu.

Barisan ke-3:
Di iringi dari kubur dgn bentuk keldai & perut penuh ular serta kala jengking
"mereka adalah orang yg enggan membayar zakat ketika hidupnya walaupun pada ketika itu mereka tergolong dlm orang yg berkemampuan.
Inilah balasannya & tempat kembali mereka adalah neraka.

Barisan ke-4:
Diiringi dari kubur dlm keadaan darah memancut keluar dari mulut
"Mereka adalah antara orang yg suka berdusta ketika berjual beli. Berniagalah dengan jujur serta amanah agar hasil yg diperoleh datang dari sumber yg halal.

Barisan ke-5:
Diiringi dari kubur dalam keadaan berbau busuk seperti bangkai ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu menganggu ketenteraman padang mahsyar
"Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula takut kepada Allah. inilah balasannya & tempat mereka juga adalah neraka.

Barisan ke-6:
Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus dari badan mereka adalah orang yg dahulunya menjadi saksi palsu.

Barisan ke-7:
Diiringi dari kubur tanpa lidah tetapi mengalir darah & nanah dari mulut mereka. Mereka ini adalah orang yg enggan memberi kesaksian kebenaran.

Barisan ke-8:
Diiringi dari kubur dlm keadaan terbalik,kepala kebawah & kaki ke atas. Mereka adalah orang yg melakukan zina.
Tempat mereka juga adalah di neraka. Sabda Rasulullah "tiada bersunyi2an antara seorang lelaki & wanita,melainkan wujudnya syaitan sebagai orang ketiga antara mereka".

Barisan ke-9:
Diiringi dari kubur dengan wajah hitam & bermata biru, sementara dlm diri mereka penuh dengan api gemuruh mereka adalah orang yg makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya.

Barisan ke-10:
Diiringi dari kubur dlm keadaan tubuh berpenyakit sopak & dipenuhi kusta. Mereka ini adalah orang yg derhaka kepada ibu bapa sewaktu hidupnya.

Barisan ke-11:
Diiringi dari kubur dlm keadaan buta,gigi panjang seperti tanduk lembu jantan,bibir terjuih hingga ke dada & lidah terjulur hingga ke perut serta keluar pelbagai kotoran yg menjijikkan.
Mereka ini adalah orang yg minum arak sewaktu hidupnya.

Barisan ke-12:
Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar2 seperti bulan purnama. mereka melalui titian Siratulmustakim seperti kilat.
Datang suara dari sisi Allah S.W.T. yang memaklumkan "mereka semasa hidupnya adalah orang yg beramal salih & melakukan kebaikan.
Mereka juga menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima waktu & meninggalkan dunia dalam keadaan bertaubat.
Inilah balasan mereka & tempat kembali mereka adalah syurga, beroleh keampunan, kasih sayang & keredhaan Allah S.W.T"


BACALAH YASSIN

RASULULLAH S.A.W. telah bersabda yang bermaksud:
"Bacalah surah Yassin kerana ia mengandungi keberkatan", iaitu:


1. Apabila orang lapar membaca surah Yaasin, ia boleh menjadi kenyang.
2. Jika orang tiada pakaian boleh mendapat pakaian.
3. Jika orang belum berkahwin akan mendapat jodoh.
4. Jika dalam ketakutan boleh hilang perasaan takut.
5. Jika terpenjara akan dibebaskan.
6. Jika musafir membacanya, akan mendapat kesenangan apa yang dilihatnya.
7. Jika tersesat boleh sampai ke tempat yang ditujuinya.
8. Jika dibacakan kepada orang yang telah meninggal dunia, Allah meringankan siksanya.
9. Jika orang yang dahaga membacanya, hilang rasa hausnya.
10. Jika dibacakan kepada orang yang sakit, terhindar daripada penyakitnya.
11. Rasulullah S.A.W bersabda: "Sesungguhnya setiap sesuatu mempunyai hati dan hati al-Quran itu ialah Yassin. Sesiapa membaca surah Yassin,nescaya Allah menuliskan pahalanya seperti pahala membaca al-Quran sebanyak 10 kali.
12. Sabda Rasulullah S.A.W lagi, "Apabila datang ajal orang yang suka membaca surah Yassin pada setiap hari, turunlah beberapa malaikat berbaris bersama Malaikat Maut. Mereka berdoa dan meminta dosanya diampunkan Allah, menyaksikan ketika mayatnya dimandikan dan turut menyembahyangkan jenazahnya".
13. Malaikat Maut tidak mahu memaksa mencabut nyawa orang yang suka membaca Yaasin sehingga datang Malaikat Redwan dari syurga membawa minuman untuknya. Ketika dia meminumnya alangkah nikmat perasaannya dan dimasukkan ke dalam kubur dengan rasa bahagia dan tidak merasa sakit ketika nyawanya diambil.
14. Rasulullah S.A.W bersabda selanjutnya: "Sesiapa bersembahyang sunat dua rakaat pada malam Jumaat, dibaca pada rakaat pertama surah Yaasin dan rakaat kedua Tabaroka. Allah jadikan setiap huruf cahaya di hadapannya pada hari kemudian dan dia akan menerima suratan amalannya di tangan kanan dan diberi kesempatan membela 70 orang daripada ahli rumahnya tetapi sesiapa yang meragui keterangan ini, dia adalah orang-orang yang munafik.

Sesiapa yang menerima mesej ini tolong forwardkan kepada teman seagama yang lain.

Untuk renungan semua,

Siapakah orang yang sibuk ?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s
 

Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.
 

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.
 

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.
 

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.
 

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.
 

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.
 

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.
 

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

Siapakah org yg KEDEKUT ?
Orang yg kedekut ialah org yg membiar ilmu ini dan tidak berkongsi pada orang lain.



Makbed berkata:

Ya Allah, takutnya aku. Seringkali aku terlalai. Bila ada masa terluang, tak teringin lansung nak memperbanyakkan amal ibadat. Sedangkan mati sudah semakin dekat.




Photobucket

ROTAVIRUS DAN TANDA-TANDANYA



APAKAH ROTAVIRUS?

Apa itu jangkitan Rotavirus. Rotavirus biasanya berpunca daripada gejala cirit birit dan muntah yang amat teruk di kalangan bayi dan kanak-kanak. Virus ini menular di mana sahaja tanpa mengira tempat manakala bayi adalah sasaran utama Rotavirus ini, malah setiap hari kematian yang disebabkan oleh penyakit ini dilaporkan di seluruh dunia. Berita terkini di Malaysia, 2 mangsa telah meninggal dunia di Tapah, Perak kerana dijangkiti oleh Rotavirus yang menyebabkan kes ‘Acute Gastroenteritis’ (AGE).



 Rotavirus adalah sejenis virus yang mudah dijangkiti melalui sentuhan biasa dan boleh kekal beberapa jam di atas kulit manusia serta mampu bertahan dalam jangka masa yang lama di atas permukaan yang keras malah virus ini boleh kekal hidup dalam jangka masa yang agak lama di dalam najis individu yang telah dijangkiti.  Ia juga adalah sejenis virus yang menyebabkan gangguan di bahagian sistem penghadaman manusia.


 SIMPTOMS DAN TANDA JANGKITAN

  1. Cirit-birit berlarutan
  2. Muntah berterusan
  3. Sakit perut
  4. demam dan selsema
  5. Bau najis terlalu busuk

KOMPLIKASI ROTAVIRUS

 Dehidrasi atau kekurangan air yang mencukupi di dalam badan adalah salah satu punca utama yang menyebabkan pesakit mengalami cirit birit dan muntah berlarutan. Sekiranya pesakit mengalami Dehidrasi yang terlalu teruk, keadaan ini akan menyebabkan gangguan di bahagian sistem penghadaman atau usus pesakit, masalah pernafasan, kardiak, jangkitan pada otak dan kegagalan fungsi buah pinggang yang boleh membawa maut.


CARA MENGATASI

  1. Memberi bayi dengan susu ibu bagi mengelakkan dehidrasi
  2. Memberi ubat dan cecair yang boleh mengubati cirit-birit
  3. Amalkan asa kebersihan seperti membasuh tangan dengan betul
  4. Jika dehidrasi teruk seperti mulut kering dan najis berdarah, segera bertemu doktor.  




    Untuk info lebih lanjut sila ke sini:

    VAKSIN UNTUK ROTAVIRUS


    Credits to:  ROTAVIRUS

    Photobucket

    ROTAVIRUS DAN TANDA-TANDANYA



    APAKAH ROTAVIRUS?

    Apa itu jangkitan Rotavirus. Rotavirus biasanya berpunca daripada gejala cirit birit dan muntah yang amat teruk di kalangan bayi dan kanak-kanak. Virus ini menular di mana sahaja tanpa mengira tempat manakala bayi adalah sasaran utama Rotavirus ini, malah setiap hari kematian yang disebabkan oleh penyakit ini dilaporkan di seluruh dunia. Berita terkini di Malaysia, 2 mangsa telah meninggal dunia di Tapah, Perak kerana dijangkiti oleh Rotavirus yang menyebabkan kes ‘Acute Gastroenteritis’ (AGE).



     Rotavirus adalah sejenis virus yang mudah dijangkiti melalui sentuhan biasa dan boleh kekal beberapa jam di atas kulit manusia serta mampu bertahan dalam jangka masa yang lama di atas permukaan yang keras malah virus ini boleh kekal hidup dalam jangka masa yang agak lama di dalam najis individu yang telah dijangkiti.  Ia juga adalah sejenis virus yang menyebabkan gangguan di bahagian sistem penghadaman manusia.


     SIMPTOMS DAN TANDA JANGKITAN

    1. Cirit-birit berlarutan
    2. Muntah berterusan
    3. Sakit perut
    4. demam dan selsema
    5. Bau najis terlalu busuk

    KOMPLIKASI ROTAVIRUS

     Dehidrasi atau kekurangan air yang mencukupi di dalam badan adalah salah satu punca utama yang menyebabkan pesakit mengalami cirit birit dan muntah berlarutan. Sekiranya pesakit mengalami Dehidrasi yang terlalu teruk, keadaan ini akan menyebabkan gangguan di bahagian sistem penghadaman atau usus pesakit, masalah pernafasan, kardiak, jangkitan pada otak dan kegagalan fungsi buah pinggang yang boleh membawa maut.


    CARA MENGATASI

    1. Memberi bayi dengan susu ibu bagi mengelakkan dehidrasi
    2. Memberi ubat dan cecair yang boleh mengubati cirit-birit
    3. Amalkan asa kebersihan seperti membasuh tangan dengan betul
    4. Jika dehidrasi teruk seperti mulut kering dan najis berdarah, segera bertemu doktor.  




      Untuk info lebih lanjut sila ke sini:

      VAKSIN UNTUK ROTAVIRUS


      Credits to:  ROTAVIRUS

      Photobucket

      [MOVIE REVIEW] GHOST RIDER 2




      Bersempena dengan kepulangan Inche Kitchi yang berkuatkuasa yesterday, aku gi tengok movie. 


      Citer ni:




      1. Jalan citer cam mengecewakan sikit sebab bagi aku citer terlalu power teknik CGI nye. Maybe diorang terlampau fokuskan kat situ sampai terlupa yang jaket Encik Ghost Rider tu takde spike. 
      2. Inche Kitchi kate, jaket kulit tu takde spike sebab Encik Ghost Rider dah lama tak makan 'roh' orang jahat. So, spike tak keluar. Maybe la.. Sebab Johny Blaze memencilkan diri jauh dari orang dan cuba belajar mengawal kuasa api beliau tapi kemudiannya si rider berkulit itam tu jumpa dia. Ape ntah nama dia. Malas lak nak google. 
      3. Kesimpulannya, aku tak suka jaket Ghost Rider tu. Tak rugged lansung. Lawa lagi baju kilat-kilat M. Daud Kilau. Tapi, of course le Encik Ghost Rider akan berkata "ADA AKU KESAH KERRRR?" kat aku sebaik saja beliau membaca entri aku ni. 
      4. Muncul watak setan baru yang berkeupayaan mereputkan semua bahan yang disentuhnya. TApi, satu je menda dia takleh reputkan iaitu PLASTIK. So, citer ni ada hidden message la bagi aku iaitu .... SILA JANGAN GUNA PLASTIK KERANA PLASTIK TIDAK BOLEH REPUT. Even setan yang ada kuasa mereputkan manusia yang dia sentuh pun takleh reputkan plastik. Safe the planet pliss!
      5. Awek baru dalam citer ni sangat gojes.
      6. Sense of humor pun makin maju. Takdelah bosan sangat tengok Nicholas Cage tu walaupun pada awalnya aku tertanya-tanya gak kemana hala citer ni nak gi. 
      7. Kuasa api ghost rider tidak tertakluk kepada motor dia je. Kalau dia naik kenderaan lain pun, even C70 cup tu, ia tetap akan menghasilkan api. 

      Tu je kot review yang aku buleh share. 

      Kesimpulannya, aku bagi 2 setengah bintang je lah citer ni. 
      Tengok donlod pun buleh. Tayah spend duit tengok 3D. Anyway, Encik Ghost Rider ada cakap, dia boleh tau sekecil-kecil menda jahat yang manusia buat - even donlod movie secara haram. 
      So, kalau korang kantoi ngan dia, abeh la. Make sure dia tak jumpe korang~


      Tengok next review lak. 





      Photobucket

      [MOVIE REVIEW] GHOST RIDER 2




      Bersempena dengan kepulangan Inche Kitchi yang berkuatkuasa yesterday, aku gi tengok movie. 


      Citer ni:




      1. Jalan citer cam mengecewakan sikit sebab bagi aku citer terlalu power teknik CGI nye. Maybe diorang terlampau fokuskan kat situ sampai terlupa yang jaket Encik Ghost Rider tu takde spike. 
      2. Inche Kitchi kate, jaket kulit tu takde spike sebab Encik Ghost Rider dah lama tak makan 'roh' orang jahat. So, spike tak keluar. Maybe la.. Sebab Johny Blaze memencilkan diri jauh dari orang dan cuba belajar mengawal kuasa api beliau tapi kemudiannya si rider berkulit itam tu jumpa dia. Ape ntah nama dia. Malas lak nak google. 
      3. Kesimpulannya, aku tak suka jaket Ghost Rider tu. Tak rugged lansung. Lawa lagi baju kilat-kilat M. Daud Kilau. Tapi, of course le Encik Ghost Rider akan berkata "ADA AKU KESAH KERRRR?" kat aku sebaik saja beliau membaca entri aku ni. 
      4. Muncul watak setan baru yang berkeupayaan mereputkan semua bahan yang disentuhnya. TApi, satu je menda dia takleh reputkan iaitu PLASTIK. So, citer ni ada hidden message la bagi aku iaitu .... SILA JANGAN GUNA PLASTIK KERANA PLASTIK TIDAK BOLEH REPUT. Even setan yang ada kuasa mereputkan manusia yang dia sentuh pun takleh reputkan plastik. Safe the planet pliss!
      5. Awek baru dalam citer ni sangat gojes.
      6. Sense of humor pun makin maju. Takdelah bosan sangat tengok Nicholas Cage tu walaupun pada awalnya aku tertanya-tanya gak kemana hala citer ni nak gi. 
      7. Kuasa api ghost rider tidak tertakluk kepada motor dia je. Kalau dia naik kenderaan lain pun, even C70 cup tu, ia tetap akan menghasilkan api. 

      Tu je kot review yang aku buleh share. 

      Kesimpulannya, aku bagi 2 setengah bintang je lah citer ni. 
      Tengok donlod pun buleh. Tayah spend duit tengok 3D. Anyway, Encik Ghost Rider ada cakap, dia boleh tau sekecil-kecil menda jahat yang manusia buat - even donlod movie secara haram. 
      So, kalau korang kantoi ngan dia, abeh la. Make sure dia tak jumpe korang~


      Tengok next review lak. 





      Photobucket

      Adeh






      Baru lepas nengok wayang...






      Masih pening-pening lalat lagi.




      Photobucket

      23 Feb 2012

      [MOVIE REVIEW] THIS MEANS WAR




      Citer yang ni memang mengundang air mata bila tengok..






      Asalnya aku tergedik-gedik sangat nak tengok sebab ado Chris Pine yang sangat hot tu. 
      Iskk.. dah lama kot tak tengok si mata biru. Citer Star Trek tu salu je main kat Astro... so buleh la tengok muka dia bila rindu..


      Namun citer ni tidaklah mengecewakan. 
      Suprisingly, buleh lak gelak terbahak-bahak sampai nangeh. Padahal, casting nya suma bukannya lawak pun. Cuma Reese Witherspoon jela kot yang penah berlakon citer lawak. 


      FDR (Chris Tuck) memang adorable. Dapat tengok dia jadi spy ala-ala James Bond dan just imagine dia pakai suit instead of baju Kapten Kapal Star Trek tu, whooaaaa.... Sangat ensem *drooling.  

      Tapi sapa lak lelaki lagi sorang tu? 


      Aku penah nampak dalam citer Band Of Brothers.
       Namanya aku tak tau (bolehje nak google). Dalam citer ni dia jadi TUCK. Dalam gambo kat atas ni, dia nampak tak ensem. Akan tetapi, dalam movie, dia memang tak berapa ensem pon. Takleh la celen FDR..tapi dia comel. Gigi dia cam tak berapa nak betulje letak nye, tapi gigi tu napak comel je. Kekekekke... 

      Lauren Scott (Reese Witherspoon) jelas sengal di dalam movie ini. Silalah tengok. 

      Movie ni takde la ada muka-muka lawak bodoh pun, cuma ntah kenapa citer ni memang hilarious gila. Romantik, action pack, humor... Puas le tengok even takde 3D.  Silalah tengok ye kengkawan. Aku kasi 5 bintang dari 5 bintang. HEhehee.... 

      Dan di akhir kisahnya, ada sesuatu yang boleh kita amik iktibar - khasnya untuk lelaki-lelaki di luar sana.




      Photobucket

      [MOVIE REVIEW] THIS MEANS WAR




      Citer yang ni memang mengundang air mata bila tengok..






      Asalnya aku tergedik-gedik sangat nak tengok sebab ado Chris Pine yang sangat hot tu. 
      Iskk.. dah lama kot tak tengok si mata biru. Citer Star Trek tu salu je main kat Astro... so buleh la tengok muka dia bila rindu..


      Namun citer ni tidaklah mengecewakan. 
      Suprisingly, buleh lak gelak terbahak-bahak sampai nangeh. Padahal, casting nya suma bukannya lawak pun. Cuma Reese Witherspoon jela kot yang penah berlakon citer lawak. 


      FDR (Chris Tuck) memang adorable. Dapat tengok dia jadi spy ala-ala James Bond dan just imagine dia pakai suit instead of baju Kapten Kapal Star Trek tu, whooaaaa.... Sangat ensem *drooling.  

      Tapi sapa lak lelaki lagi sorang tu? 


      Aku penah nampak dalam citer Band Of Brothers.
       Namanya aku tak tau (bolehje nak google). Dalam citer ni dia jadi TUCK. Dalam gambo kat atas ni, dia nampak tak ensem. Akan tetapi, dalam movie, dia memang tak berapa ensem pon. Takleh la celen FDR..tapi dia comel. Gigi dia cam tak berapa nak betulje letak nye, tapi gigi tu napak comel je. Kekekekke... 

      Lauren Scott (Reese Witherspoon) jelas sengal di dalam movie ini. Silalah tengok. 

      Movie ni takde la ada muka-muka lawak bodoh pun, cuma ntah kenapa citer ni memang hilarious gila. Romantik, action pack, humor... Puas le tengok even takde 3D.  Silalah tengok ye kengkawan. Aku kasi 5 bintang dari 5 bintang. HEhehee.... 

      Dan di akhir kisahnya, ada sesuatu yang boleh kita amik iktibar - khasnya untuk lelaki-lelaki di luar sana.




      Photobucket

      22 Feb 2012

      Wordless Wednesday : Oni, Wawan dan Ibu















      Ibu pun kekadang amnesia jugak....





      Photobucket

      5 TANDA ORANG MENYAMPAH DENGAN KITA



      1. Orang dah tak tanya khabar pasal kita sedangkan sebelum-sebelum tu elok je 
      2. Kita wat salah pun dia dah tak berleter lagi sedangkan kegemaran orang tu selama ni adalah berleter.
      3. Kita ni wujud dalam hidup dia, tapi dia bagaikan takde apa-apa pun. 
      4. Dia hanya bagi respon yang simple je bila bercakap ngan kita seperti angguk-angguk dan yes. Tiada lagi argumentatation meskipun apa yang kita cakap tu jelas tak betui. 
      5. Apa pun yang kita request, macam cakap ngan angin je. HAHAA... TAk port lansung. 


      Senang je nak bagi orang menyampah dengan kita. Tapi sangat susah nak bagi orang senang hati dan mendoakan kita setiap hari. Awaslah dengan kata-kata bisa kerana sekali kita terluahnya, sukar menariknya kembali. JAdi, biasakanlah diri dengan meminta maaf, walaupun diri ni tak bersalah pun. 

      -peringatan kepada diri-

      tak suruh plak bodek orang lain sebab nak bagi orang tu suka ek.




        Photobucket

        21 Feb 2012

        3 PERKARA




        ADA TIGA PERKARA YANG TIDAK AKAN PERNAH KEMBALI 

        1. Waktu - Oni dan Wawan dah besar. Rasa gembira dan puas tgk depa membesar dan semakin hari  semakin pandai di depan mata.
        2. Perkataan - Inilah yg paling aku takutkan. Bila kita berkata kasar dgn orang lain, mmg payah nak minta maaf.
        3. Kesempatan - Peluang untuk melakukan sesuatu yg baik tidak selalu datang. Alhamdulillah, pelaung yang diberi Allah setakat ni, aku gunakan sebaik-baiknya.



         ADA TIGA PERKARA YANG BOLEH MENGHANCURKAN KEHIDUPAN KITA

        1. Kemarahan
        2. Kesombongan
        3. Dendam, Iri Hati, Dengki.



        Setiap hari aku doa supaya dihindari sifat-sifat di atas. Alhamdulillah, kalau zaman remaja dulu, memang aku cepat je nak sound-sound dan marah tapi sejak dah 'tua' ni, segan plak nak meraban teben tak tentu pasal. KEkekke... Dengki dan iri hati takde dalam kamus idup saye. Jeles, ada la. HAkhakhak~ Dendam? Stakat skang takde lagi. Mungkin aku berada dalam lindungan Allah dari sifat dendam denga mengurniakan satu sifat lain iaitu.....HEAL.

         

        ADA TIGA PERKARA YANG TIDAK BOLEH HILANG DARI KEHIDUPAN KITA

        1. Cinta Kasih
        2. Keluarga
        3. Sahabat


        Aku sayangkan kesemuanya. Dan amat bersyukur kerana mereka juga sayangkan aku. Ye ke? Rezeki Allah tu datang dari pelbagai cabang kehidupan. Aku mungkin tidak kaya raya dengan wang ringgit, tapi aku dilimpahi rahmat Allah dengan hadirnya sahabat-sahabat jauh dan dekat yang mengambil-berat. Mekasihh sumer... Cinta, kasih, keluarga dan sahabat adalah kekal, sehingga ke akhirat. Jangan amik mudah. Siapa yang terlupa tanya kabar tu, cecepat amik tepon, dail.... dengar sora je terus LETAK!!!!! hahahahhahaha.... lawak jeee.


        Tadi, Si mak Nuqmans meset aku tanya aku ada telepon rumah ke tak.. Katenye, kalau ada boleh le dia gayut ngan aku bebila dia nak. Sebab free....  Huuu.. Leh kena kanser gegendang telinga tau kalu cakap tepon lelama!




        Photobucket

        20 Feb 2012

        Medical Card juga perlu kepada mereka yang sudah ada medical card tajaan




        Nak share pengalaman aku yang tak seberapa ni...


        Seringkali bila aku tanya kawan-kawan sebaya atau tak berapa nak baya aku, dah ada insurans dan medical card ke belum, diorang memandang aku ngan sinis.

        "Ni takde mende lain la ni, nak promot insurans dia je la.."


        Kadang, aku approach kat fesbuk chat, reaksi yang sama jugak aku terima.


        Takpe.... Aku tak kisah.

        Sebenarnya, bukan semua friendlist yang ada dalam fesbuk aku tu, aku tanya. Hakikatnya, yang mana kena tanya ngan aku tu, semuanya atas dasar prihatin. Tu tanda aku sayang kat korang le.

        Jawab jela...

        Kalau dah ada, cakap la ada.

        Aku cuma nak share pengetahuan yang aku ada.


        Lagi besh bila aku tanya orang-orang yang bekerja di company besar.. Taknak la kasi contoh. Kebanyakkannya sudah disediakan medical card oleh pihak syarikat.

        Sapa yang dah ada medical card dari company sendiri, sememangnya bertuah. Aku sendiri pun dulu bila tau company ada bagi medical card kat aku, yang mana bila aku masuk sepital segala bilnya adalah free, perasaannya sangat besh! Gi amik mc pun free jugak. TAk kena bayo. Siok!

        TApi, usia makin lama makin mematangkan kita. Makin tua, makin banyak le pengalaman kan.


        Tak terpikir pun aku bila aku brenti keje besok-besok dari company tu, semua insurans cover dan medical card tajaan akan ditarik balik.


        Senario 1:
        Medical card company biasanya ada 'rank' nya. Mengikut gred dan pangkat pekerja itu sendiri. Biasanya, yang pangkat rendah cam tea lady, tukang senyum (receptionist) cleaner, kerani semua tu yearly limitnya terhad. Paling biasa ialah RM20,000. Rasa-rasa, kalau tahun tu tetiba kena by pass jantung, cukup tak RM20,000 tu nak tanggung bil? Contoh laaaa... Yang rank tinggi-tinggi plak cover medicalnya tinggi. Tak adil kan? Yang geng-geng CEO tu dah banyak duit dah, apsal lak nak medical card sponsor sampai unlimited? Dah banyak duit kot. Bagi la kat anak-anak buah yang sentiasa terdedah kepada bahaya ni. Ketidakadilan berlaku di situ. Nampak?


        Senario 2:
        Ada plak company yang bila staff dia udah claim medical card, dan claim tu terlebih limit lak, company tu bertindak potong gaji diorang. Hmm... udah le ko sakit. Cuti mc segala sebab sakit, pehtu kena potong gaji plak. Yang unpaid leave lama-lama tu tak kira lagi. Agak-agak berapa je nak tinggal?


        Senario 3:
        Sorang staff ni ditakdirkan sakit kencing manis hingga menyebabkan kakinya terpaksa di amputate atau dipotong. Bila kaki dah kena potong, dia dah dikira disabled atau OKU la kan. Kalau kena potong sikit je takpe, lehjalan agi. Tapi, camana plak kalau kena potong seluruh kaki? Atau dedua kaki dia takde? Camana dia nak pi keja? Kalau dia tak pi keja , mana nak datang gaji? Kalau takde gaji, camana nak bayar kos perubatan susulan untuk kencing manis tu? Apa ingat lepas potong kaki tu terus baik ke? Ce pikir....

        Company juga takkan hire pekerja yang asyik mc je even selalu sakit. Even pekerja kerajaan skalipun. 3 bulan tak kerja, mereka akan dinasihatkan berhenti. Kalau gomen plak, dinasihatkan brenti berpencen. Dapat la setengah bulan gaji gitu... Tapi, cukup ke setengah bulan gaji nak wat belanja? Awak gaji penuh tetiap bulan pun menggagau tak cukup, inikan pulak setengah bulan. Dah le tengah sakit lagi. KAlau keje swasta, memang takde pencen rasanya.


        Senario 4:
        Mostly berlaku di kalangan pekerja kerajaan, apatah lagi dalam persekitaran aku ni banyak askar dan navy. Telah berlaku banyak kes, eksiden. Even orang tu pegawai skalipun, masuk wad, operate suma memang free. Tapi, kalau kena boh besi, titanium ke, skru, engsel atau pape je sparepart kat dalam badan, kos barang-barang tu ditanggung sendiri pesakit. Jadi, kalau satu spare part tu regenya RM2000 even ia sebesar skru je, kita ni ada ke sen? Tu 1 skru... Kalau 5?


        Senario 5;
        Kalau betui la orang-orang yang bekerja di sektor kerajaan ni dijamin dan ditanggung berehhh rawatan perubatan tak kira la apa sakit dan keadaan skalipun, kenapa masih ada petikan surat khabar yang memohon bantuan dan mereka itu terdiri daripada golongon pesara guru, pesara tentera, cikgu, anak cikgu dan ada lagi la macam-macam pekerjaan dema. Tak caya, cuba belek paper hari-hari. Semakin hari semakin ramai yang memohon bantuan perubatan dan ihsan kita tapi terpikirkah kita kenapa? Dan agak-agak kalau kita minta derma begitu, berapa lamakah masa yang perlu diambil untuk mencukupkan nilai kos perubatan kita?


        Senario 6:
        Anda merupakan si pencari nafkah buat keluarga. Setiap bulan anda peruntukkan paling sikit RM50 pada seorang anak, sebagai simpanan mereka di masa depan. Akan tetapi, sekiranya berlaku kesemua senario seperti yang dinyatakan kat atas tu kepada anda, anda pulak tidak bekerja , pendapatan pun tinggal separuh je, SIAPALAH PULAK YANG NAK SAMBUNG MENABUNG UNTUK PENGAJIAN ANAK-ANAK ?


        Dan, ketika berlakunya kesemua senario di atas, anda sudah pun diberhentikan bekerja kerana sakit, ataupun akibat keruntuhan ekonomi negara, ataupun sudah pencen dari syarikat. Tiada lagi manfaat kad perubatan / medical card dari syarikat. Malangnya, bila anda nak apply medical card dari syarikat insurans ketika tu, dah tak layak dah. Sebab pertama, anda dah sakit. Sebab kedua, premium dah jadi mahal dah sebab masa tu dah tua sikittt....

        Uuntungnya bagi mereka yg sudah awal-awal mengambil medical card dengan PruBSN Takaful, no problemo. Kamu disabled? Takleh keje? Jangan risau. Premiun bulanan insurans ada jadi FREE. Sapa tak suka free kan? Kaki dah takde, kita dah sedih. Dok pikir mana nak cari duit nak wat rawatan semua. TAK PAYAH PIKIR daahhh. Masa tu medical card dan insurans menjalankan tugas. Bila kita tak mampu, Prudential plak uruskan. Udah  tetiap tahun dok claim medical card je, takpe ke? Jangan risauuu.... Tetiap tahun limit minimanya RM50,000. Tahun ni dah guna? TAkpe, tahun depan buleh guna lagi, RM50,000 jugak limitnya. TAkkan kurang punya limit tahunannya. Limit seumur hidup RM500,000. Cukup tak agak-agak? Dah le tayah bayar premium bulanan, medical card masih lagi buleh digunakan. Tak besh lagi ke?

        Lebih melegakan mungkin, jika anda si pencari nafkah telah membuat insurans untuk anak-anak, dan anda pulak tetiba telah jadi disabled akibat dipotong kaki , dan sudah tidak boleh bekerja due to the sickness. Premium anak-anak juga jadi FREE. Tau?  Jadi, anda boleh fokus pada aktiviti memulihkan kesihatan badan anda sniri dan tidak perlu risau lagi akan duit insurans, medical expenses diorang dan juga saving untuk sambung belajar sebab semuanya dah FREE sampai dema beso. Apa susah? Perlu ke lagi keluarkan duit saving dan bergadai-bergolok untuk biayai medical cost kita? KAlau takde insurans, silap-silap dut saving mengaji anak pun kita terpaksa sapu semua. Pehtu niat dalam hati..."nanti abah ganti balik ye sayang..."

        Camana nak ganti balik, kalau mu tak kijo dah pehtu?


        Berbaloi tak bayo insurans ? Sapa cakap rugi.... Kena pilih yang betui le. Pilih yang salah, tak dapat le cenggini punyo. Hehehe..~


        KEnapa perlu guna wang simpanan yang disimpan bertahun-tahun lamanya untuk pembiayaan sakit kita sedangkan kita menyimpan tu buat nak gi haji dan untuk kesejahteraan masa depan sesudah penat bekerja kelak. Ni tak, habih-habih pencen, duit pencen habih kat sepital. Ni betui ni..Makbed sniri dah ada experience dah. So, tu lah gunanya medical card. Supaya kita tak payah usik duit simpanan kita, gadai emas , jual rumah sniri bila kita ditimpa ujian kesihatan daripada Allah.

        Jangan dibangkitkan soal "kalau tak sakit, camana?"

        Tanyalah diri.."kalau tetiba aku sakit kanser hari ni, ada ka RM35,000 nak berubat?"


        Just nak info, medical card PruBSN Takaful juga bleh digunakan untuk rawatan di pusat perubatan Islam  berdaftar di Malaysia. Ni ada kawan Makbed tanya hari tu. Medical card lain, aku tak tau. Gi check dengan agen masing-masing. Dan pada sesiapa yang nak tanya soklan berkaitan ni, boleh email kat lizajalil1@gmail.com.

        Setakat skang ni, semua soklan dilayan. Che waahh~


        Ok tak entri ni? Paham ke?

        Oh..lagi satu. Medical card opis takleh claim elaun wad. Kalau medical card PruBSN, minimum satu hari claim elaun wad adalah RM100. KAlu dok wad seminggu, mc ... tak ke dah RM700 da..? 


        More knowledge and info about medical card, please picit tang sini... [PICIT]



        Photobucket

        Dalam rumah sendiri pun kena simbah asid jugak.




        MARANG: “Saya terjaga daripada tidur sebaik mendengar rakan menjerit kepanasan dan meminta tolong. Tanpa sedari saya sendiri turut menjadi mangsa apabila rakan lain memberitahu muka saya kemerahan dan mula menggelupas,” kata Shahrul Zaman Salim, 38, seorang daripada dua mangsa simbah cecair dipercayai asid dalam kejadian di sebuah rumah di Kampung Padang, Merchang, di sini, semalam.

        Pada mulanya, dia menyangka hanya rakannya, Mohd Fazil Hanapi Idrus, 18, saja yang terkena simbahan cecair itu.

        “Bagaimanapun, sebaik rakan membuka lampu, barulah saya terasa pedih di muka dan lengan. Lebih mengejutkan, tilam kami berdua tidur turut rosak disebabkan terkena cecair itu,” katanya.

        Dalam kejadian jam 5.10 pagi itu, kedua-dua mangsa yang sedang tidur di rumah berkenaan disimbah dari arah tingkap yang tidak ditutup berhampiran tempat mereka tidur.


        Shahrul Zaman yang juga nelayan berkata, dia terkejut sebaik mendengar teriakan Mohd Fazil yang menggelupur sambil memegang muka dan badan yang kemerahan.




         Sumber: METRO




        Makbed berkata:
         
        Budak-budak kot ni... Saja dapat cuka getah kat memana, nak test, gi tuang kat umah orang. Iskk.. bahaya kat memana je. Dalam rumah sendiri pun buleh kena. Tengah tido dalam rumah sniri tu! Bukan tido tepi jalan. Takleh ke jadi manusia bijaksana dan bertimbangrasa sikit? 


        Kalau cenggini , dikira kemalangan ke?






        Photobucket

        Hapdet MAKBED yang dinanti-nanti


        Wahh.. Ni memang tahap bersawang siap ada ada sarang anai-anai lagi kat blog. Maaf le... HArapan aku nak menyelamatkan domain kesayangan macam menuju ke arah kegagalan je.

        Sampai skang aku takleh nak maafkan domain provider yang benggrap tu. Ye lah! Nyusahkan haku je nak wat semua balik. Menanah hati aku ni gegara bengangkan kat orang tu. Ntah sape la tuan nye...

        Tu pun aku masih lagi cuba minta tolong ngan domain provider lain. Stakat la ni, ada perkembangan tapi lama kot prosesnya. Jadi, aku meluat nak tunggu sebab aku perlu menjalankan tugas hapdet blog. Maka, aku pakaila makbed.blogspot.com ni dulu. Tatau la nak pakai sampai bila. Sedih melihat pengunjung yang merosot. RAsa penat sangat sebab kena start over semua balik.

        Tapi... wajarkah berputus asa ?


        Untuk permulaan, aku dah remove semua link blog hot kat tepi. Linkwithin pun aku delete gak. Link promot bantal kekabu yg menggunakan Wawan sebagai model pun, aku delete gak. Sebab semua tu tak bermakna ketika ini. Tapi, aku akan masukkan semula dalam beberapa hari lagi. Harap bersabau~

        Kerja-kerja harian berjalan cam biasa. Cuma, bila time dok depan pc tu, rindu nak merepek dan meroyan dalam blog tu meluap-luap rasa. Tapi, bila taip nama makbed.com dalam google search tu keluar hasil ntah pape, lagi meluap-luap rasa!!! Kembang kempis idung haku ni. Grrrr....  Nak saman pon tak bleh sebab org tu kate dia benggrap. Buang karan je la saman pon. KAn?

        So, aku mintak korang yg letak link page aku kat blog korang, silalah remove dulu ek. Tunggu la sehari dua lagi, baru boh balik kat blog. Aku tatau la berkesan ke tak, tapi cuba jela. Tak rugi pun.




        Untuk pengetahuan korang, aku skang tengah dalam keadaan murung kerana beberapa sebab:

        1. henpon kesayangan pemberian suami , hadiah melahirkan Auni, rosak.
        2. henpon ganti milik suami, dipinjamkan sementara tunggu henpon saya baik, pun rosak juge. 
        3. tunggu henpon baru nak beli, duit belum cukup. Bajet kaya, nak beli BB. Sapo soh aim melampau kan?
        4. rindu kat Inche Kitchi yang minggu ni absent , tak balik rumah. (Ada exam ..kena study.)
        5. tambah ngan situasi blog aku ni, lagi buat aku sedih sebab tak dapat menulis dan membuatkan orang ketawa dengan hasil tulisan saya. Actually, bila membuatkan orang ketawa ni, rezeki aku jadi murah, macam hujan turun. :-)


        Bagaimanapun, setiap sesuatu yang tak besh tu, tidak lah semuanya tak besh semata-mata. Ada juga perkara menarik yg muncul....

        1. Makbed dah kurus sikit. Baju-baju lama telah dikeluarkan sehelai demi sehelai dari dalam kotak. 
        2. Business dan service Makbed diterima. Terima kasih. Rezeki Allah tu. 
        3. Oni dah makin bijak berceloteh. Nak sangat share dalam blog. 
        4. Wawan dah boleh memanjat-manjat. Dan dia semakin hensem. 
        5. tetiba ada cita-cita baru - nak jadi ninja. (Dah jadi kanak-kanak balik lak..)





        Makbed terkini dengan Oni terkini.


        Ninja? HAHAHA... orang tanya haku apsal asik pakai baju kaler hitam je. Actually, baju hitam tu memang dah sinonim da. Senang, mudah dan selamat. Nak pilih kaler tudung pun senang. BAju suma itam, skali tudung kaler oren. HAHAHAH.. Sapa pun takleh nak ngate aku terkejut fesyen. YAng tang ninja tu, takde kena mengena la ngan baju. Berniat nak amik martial art class semula. Setelah berjaya dengan 1st DAN taekwando di zaman remaja-remaji dulu, aku stop dah gi training. Bajet dah terer cam Master Yoda la kan. Bluwek!

        Pastu, sebok ngan keje, dating semua bagai, kawin, ngandung... Beranak. Pehtu ngandung lagi. Beranakk.... HAHAHA.. Meriah kan? Bila nak sambung kelas? Ari tu cakap kat Inche Kitchi aku nak gi kelas wushu. Dia pandang aku takde perasaan je. Skang aku nak pi kelas ninjitsu plak. Cuma nak kena allocate lokasi kelas kat Alor Setar jela pas ni. Bab-bab martial art, memang kesukaan juge.

        Kalau tak gi kelas ni, aku sign in kelas hip hop la. Buleh tak? Pastu audition so you think you can dance...? Korang nak ngaku tak aku kawan korang? Haa?


        P/s- aku boh gambo di atas kat fb... Komen paling hebak mengatakan , tu adalah gambo Oni, 20 tahun akan datang. Huhuhuhu...~ Comey ke? Kang aku kate comey kang cam siok sniri lak.



        Photobucket

        15 Feb 2012

        Tima kasih Lulu..



        Sob SOb 


        Mekasih kat kengkawan yang memahami. Hakikatnya Makbed jadi down down down berikutan kes domain kecintaan Makbed yang tidak dapat digunakan semula kerana masalah teknikal. Tapi, masalah tu bukan dari Makbed pun. 

        Buleh ke nak saman?

        LAgi kuciwa bila kengkawan yang nak search blog aku guna Google Search tak dapat jumpa blog MAKBED's JOURNAL, sebaliknya kena taip sniri nama penuh url link blog . 


        Semangat nak berblog tu ada, tapi skang MAkbed tengah fokus untuk domain baru. Prosesnya masih berjalan lancar. Bukan kerana Makbed ni gila glamer.. Bukan. 

        Ini kerana even Makbed pakai makbed.blogspot.com, tapi, entry lelama Makbed tetap terpegi kat Makbed.com jugak. And bila korang klik Makbed.com, apa pun tak kuar kan? Ia tidak sepatutnya berlaku....

        Bila terima komen Lulu Caldina di entry sebelum ni, terpanggil MAkbed nak wat entri baru ri ni. Ingatkan Lulu lupa dah kat Makbed. Hihihih~  Rupanya, Lulu masih setia...


        Terima kasih... Doakan la semuanya lancar. 



        Photobucket

        12 Feb 2012

        11 Feb 2012

        Inche Kitchi menikah lagi satu



        Kecewa!


        Dia ada hubungan sulit rupanya. 
        BAru semalam mengaku kat aku dia baru je menikah baru, sebulan lepas. 
        HAncur hati aku.. 
        Walaupun aku bagi je izin dia kawin berapa dia larat, tapi apasal pulak nak sorok dari aku? Dah sebulan menikah tak kabor? 

        Taknak le tanya apa salah aku..sebab aku tau aku ni bukannya hebak mana pun. Hati ni menangih. Tapi, aku redha kan je. Tiada apa yang kekal untuk kita. TApi, bab sorok-sorok dan tipu ni memang susah aku nak handle amarahnya. 
        Menangih lagi..........................



        Tetiba...



        Oni nangeh. 


        "Ibu, nak susu!!!"


        Baru aku tersedar. 



        LA.... mimpi je rupanya.





        Aku pandang kanan. Inche Kitchi ado kat sebelah. Tido. 
        Siap nganga lagi.  BUAHAHAHAHAHAH....~ Dah pukul 8 pagi da. 

        Aku kejutkan suami.

        Wawan pun da bangun. 

        "Awak, b mimpi awak menikah lagi satu, bulan lepas. Nama bini awak tu Lin."


        "HOH!!!" Terus Inche Kitchi banguun tersedak-sedak. 

        Aku sengih.

        "MAna saya ada awek nama LIn..." balasnya ringkas. 

        Eh..eh.. Ade la awek ye? Dalam hati ku berkata-kata. HEHEHEHEHE..


        "Jom, kita pi makan capati sardin kat NAna Tanjung," ajakku. MAlas pulak nak masak bekfes di pagi Sabtu ni. HAHAH. Inche Kitchi ON je.
        So, kami pun siap-siap nak gi. 
        Sebelum nak gi tu, Inche Kitchi kelihatan sibuk membelek fesbuk. 

        Aku mengendap dari belakang.


        Aku tengok dia dok tengok satu page kepunyaan awek.
        Tengok gambo cam lawa je. 
        NAma dia kat hujung ada Lin Lin jugak la. Tak ingat da...

        PAstu aku dok sebelah Inche Kitchi...

        "Tu LIN! Kate takde awek nama Lin..?

        Saje je tanye sbenornye..


        "NI BAPOK!!! BUKAN AWEK..." balas Inche Kitchi ngan muka ketam.
        Ce bayangkan muka ketam caner..

        Dalam hati aku cuma pikir, kalau nak buat hal pun, biarla ngan pompuan ye.
        Jangan cari bapok ke jantan ke. Tak tau la camana nak imagine besok-besok. 


        KEsimpulannya, laki aku takde skendel pun.

        Mimpi je tadi tu.





        Photobucket
        Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

        Instagram

        Instagram