Followers

13 Dec 2012

Antara tugas kebajikan yang tak disangka




BAru nak berenak-enak menghambat anak-anak ku tido siang, teiba ada call dari rakan lama. 
Cepat-cepat angkat ...ahahaha. MAna tau kot dia nak beli insurans ke. 


Oh, rupanya dia dah beli la.



"Liza, minta tolong sat. LAki aku ni tetiba jatuh tangga. TAkleh bangun. Aku gelabah taktau nak suruh sapa bawak dia pi spital. Dia tak mau pi spital!!!!"


Ehh? Tetiba cam pelik. Ni kenapa la pulak orang lelaki gagah perkasa tak mau pi hospital ni?



Rupanya, Encik Maikel (bukan nama sebenar) baru aje lepas bukak simen di tangan kanannya yang patah akibat eksiden jalan raya 2 bulan lepas. 
Dan kejadian jatuh tangga tadi, telah membuatkan kecederaan tangannya berulang. 
Berkemungkinan besar patah lagi. 


Dan yang lagi best, isteri beliau (kawan aku tu la) takda di rumah. 
Ketika Puan Besah (bukan namo sbenaq) telepon, beliau sedang bergegas pulang dari Penang, ke Alor Setar. 



"Tolong sat bawak asben aku pi spital... Aku takut jadi papa kat dia. Dia tu dah la jalan tak betoi lagi," pinta Puan BEsah bersungguh-sungguh. 


Sebenarnya, bukan takde sapa yang boleh bawak Encik MAikel ke hospital. 
Jiran-jiran ada je.
Even rakan pun ada.
Tapi, takde sapa pun boleh ajak ENcik Maikel ke hospital.
Beliau tetap nak tunggu isterinya balik. 


Alasan utama: Selalu hal-hal masuk spital isteri yang setelkan. 


Encik MAikel dan Puan Besah keduanya ada insurans bermedical card.
Walaupun aku bukan agen mereka yang dilantik.
TApi, udah si BEsah minta tolong. 
Ngaaaaaaaaaaa~
Memola tu aku osom-osom gak la ngan diri sniri nak gi ke tak. Sebab hari ni pengasuh takde dan aku kena jaga Wawan dan Oni.
KAlau aku nak gi, memang wajib bawak la otomen ni. 


"Hang tolong aku sat Liza. HAng pi umah aku, tolong pi cakap-cakap ngan dia. Dia tak konpiden tu. Selalu urusan hospital aku buatkan. Dia mana reti..."


Dah kebetulannya aku memang nak kuar gi Skynet nak pos ubat Inspektor Jalil, maka aku pun tunaikan permintaan kecemasan seorang rakan. 

HUkhuk!!
MAka aku pun drive la gi ke kediaman Encik Maikel dan Puan BEsah ditemani ONi dan Wawan.
LEpas hon-hon, tetengok ada sorang lelaki keluar tolong bukak gate. 


Adik Puan Besah, rupanya. 


TAk sempat aku masuk keta, adik Puan Besah dah citer-citer memacam.
Camana abang ipar dia leh jatuh terguling dari tangga atas sampai ke bawah. 
Aku tengok Encik Maikel dah duduk atas sofa. Kaki masih bersimen.
TAngan kanan dia dah cam membengkak.
MAsuk angin le tuh. 


Oni tengok je..terkebil-kebil tengok kaki bersimen Pakcik Maikel. 


"Hang pasai pa tak mau pi spital? NAk tunggu tangan tu bengkok baru nak pi?"


HAHAHAHA... Ejen insurans yang brutal bertanya.



"Aku tunggu Besah balik. Satgi aku pi la..." cebik Encik Maikel. 


"Ni..hang tau dak BEsah tu bawak keta punya laju nak kejan balik tengok hang. Tak kesian ka kat bini hang tu.... KAlau jadi papa kat dia satgi, susah kita. Jom la.. Kita pi spital dulu. Tengok tangan tu camna. Aku tengok teruk tu..~"


Pujuk ni.. Alaa..Pujuk jela. Tak leh pegang. 
HARAM.
HEHHHE..


PEhtu, adik pompuan BEsah hidang air ribena ais. 
BEsh! 
Ok..pastu dia layan si Oni ngan Wawan plak. 



Selepas aku yakinkan Encik MAikel yang aku buleh uruskan hal hospital dia tanpa perlu tunggu Besah sampai, baru lahhh Encik MAikel nak gi. 

ADoyaii...... 


MAka kendiannya, adik lelaki BEsah bawak Encik Maikel gi KMC.
Terus gi jumpa doctor yang merawat dia sebelum ni. 


NAh, sekali kena admit.
HAHAHAH..
Darah tinggi naik tetiba!!!


Dah dia selamat masuk bilik wad, aku nak balik dah.
Oni berak plak. 
Busuk satu spital!
TAkleh bawak jalan betoi. 


Sebelum balik tu, Encik Maikel tanya,...

"Psstt... ni masuk wad lagi ni buleh claim ke?"



JAwapannya adalah..

BOLEHH!!!!!!




Letih betul







Ketika entry ditaip, Puan Besah masih tak sampai umah lagi. 
Kesiann..








Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram