Followers

12 Oct 2012

AKHIRNYA BERJAYA BUAT PUDING ROTI BAKAR PAKAI DAPUR MAK.



ten tenet tenettttttt....!!~
GAtai tangan pulak nak try masak Puding Roti Bakar pakai over dapoq kat umah.
Wahahaha...

Dapur warisan nih!


Kesian dapur ini pose dalam keadaan terkejut. Tak kemas lansung~

MAsuk tahun ini dapur ini sudah pun berusia 25 tahun.
RAsanya lah. 
KAlau salah, silalah tanya Mak.
MAk, berapakah usia sebenar dapur ini?


Tapi yang aku tau, dapur ni memang dah lamaaaaaaaa sangat berbakti. Bagi kami anak-beranak makan sampai semua sudah jadi gemok bagaikan resakse... kecuali Alang dan Kimi. HEhehehhe~
Di kala semua orang sibuk dengan teknologi oven dan mikrowave, aku masih lagi tak tau camana nak guna oven dapur. 
YAhahahah... kalau nak ketawa silalah tutup mulut supaya saya tak nampak ye...


Disebabkan bohsan tatau apa nak wat, aku yang tetiba je dalam mode keteringinan nak makan puding roti mengambil keputusan nak try masak pakai dapor mak. 
Sebelum ni buat pakai over-free Haida The Bidan kasi. 
Ropanya jadi cenggini
"
"
"
"
"
"


Tediaaa...
Rentung aku nye puding. Tu pun sedap sampai 3 kali seminggu aku masak natang ni, Ngahahahaha...~

Actually ada je over yang Haida kasi tu kat aku.
Tapi udah aku tau yang hasil karya aku akan menjadi rentung, jadi marilah kita cuba alternatif lain. 
NAsib baik ALang ada. So, dia leh tolong ajar aku cecara nak pasangkan api oven tu.

Alahai...senang aje pun.
KAn dah beli pistol api. 
Klik saje, dan api itu terus menyala....
Sebelum ni aku tengok mak pakai surat khabar nak nyalakan api tu. 
Waahahahahah... 
Okla, aku moden sikit dari Mak.
Tapi pentakut jugak.


HAh, tak susah pun. 
JAdi lah sehidangan puding roti bakar kesukaan!
Tuzki Bunny Emoticon
"
"
"
"


Puding Roti Makbed


Waaaaa!!
Sudah jojes la puding roti saye.




Ada orang jeles tak?
GAagagagaa...


Meh tengok resepi sikit...


Bahan-bahan:
Telur 2 bijik
Roti 5 keping
Butter
susu cair ikut dan je boh.
susu pekat pun ikut dan aje letak
esen vanila satu sudu kecit



Cara-cara:


PAnaskan oven dengan kepanasan 180 darjah. 
Blend telur bersama susu cair dan susu pekat, dan esen vanilla. 
Sapu butter pada loyang. 
Sapu butter pada roti. Kendian carik-carikkan. Susun dalam loyang. 
PAstu, tuang hasil blenderan ke atas roti. BIarkan 10 menet gitu sampai roti kembang. 
LEpas dah kembang, taburkan la apa nak tabur kat atas tu. Cam haku, takde kismis. So, aku letak je nestum ngan sedikit gula atasnya.
MAsukkan loyang ke dalam oven.
BIarkan selama setengah jam atau pun sampai masak.

NAk tengok masak ke tak, keluarkan loyang tu dan goyang-goyangkan sikit.
KAlau bergerak-gerak lagi isi perut loyang tu tandanya tak masak lagi la tu. 
PAham kaaa?


Ekceli ada banyak cara nak masak ni.
LAgi satu, boleh lapiskan loyang.
Loyang 1, isi air.
Loyang 2 adalah isi roti yang bercampur bahan blender.
Loyang 2 duduk atas loyang 1.
MAsak style kukus-bakar.

Hasilnya juga tak mengecewakan. CUma aku suka yang hangit-hangit sikit. JAdi, memula aku masak cara kukus-bakar. 15 menet kendian, aku buang loyang yang ada air tu. Dan aku bakar pulak skali lagi..
HEhehehhehe....


Kalau rajinmu cuba la.


NAk sukatan betul boleh rujuk SINI

Makbed buat sukatan utk loyang beso ni je. 


Selamat mencuba!


Tuzki Bunny Emoticon



Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram