Followers

10 Sep 2012

Sudah-sudahla salah kan orang lain



Zaman skang ni kita dah pun rasa kemelesetan nya.
YAa.. ekonomi kejap melesep, kejap tak meleset... (ape aku cakap ni?)
KEjap minyak naik, kejap lagi naik lagi. Tak penah turun dah.
Barang dapur makin naik.
Berat badan naik skali. Pelik tak? 


Suma org pun perasan, moral kita pun meleset sekali.
KAn?

MAaf cakap..
Orang belajar tinggi pun ado mengalami kemelesetan moral.
YAng tak belajar tinggi pun sama teruk juga. 
YAng tak mau sekolah?
LAgi lah kot...


Kita nak tunjuk-tunjuk kat orang lain, blame kerana merekalah kita dan masyarakat kita jadi tak senonoh tak boleh juga. 
Kita sendiri yang mencorakkan diri kita.
Tak salah diri ini dilahirkan jahil tapi SALAH dan BERDOSA BESAR kalau membiarkan diri kita kekal menjadi jahil.
LAgi berdosa besar bila diri kita yang jahil menyalahkan orang di sekeliling kita yang menjadi punca kejahilan kita tu. 



Makin banyak peragut.
MAkin banyak perogol.
MAkin ramai yang begitu lantang bersuara, menegakkan apa yg dikatakan 'hak' bagi mereka.
MAkin kurang rasa silu.
Kita yang melihat pula terasa ngilu.
Oh.mungkin zaman aku dibesarkan tak macam tu.
Ai, tua sangat ka aku?





TAk adil kita semua pakat salahkan ibu dan bapa.
LAgi tak adil kalau kita salahkan guru-guru.



Dah tu, kita nak salahkan sapa?



Salahkan TV?
Fesbuk?
Astro?
Ps2?
Samsung?
Nokia?
PEngarah filem seperti David TEo?
HAntu Kak Limah BAlik Rumah?
atau.....
Johan dan Zizan?


Zaman aku dulu, boleh la salahkan tv. 
Abah taknak bagi aku tengok tv hatta iklan pun tak bagi sebab katanya "TU LA SETAN BESAQ YANG NAK MEROSAKKAN HANGPA!" 


 PEhtu.... tup-tup kuar pesbuk pulaaaakkk...............................






KAlau jadi cenggini ? 


Kita boleh la jugak salahkan fesbuk dan kewujudannya.
TApi sampai bila sikap menyalahkan orang/menda/individu nak berlaku ?
Boleh ke selesaikan masalah.....


 
Aku amik gambo2 ni sume kat pesbuk.
Ingat nak tempek skali komen-komennya.
TApi, wat pe mencemarkan blog haku yg tenang ni kan?
Kepada si pengkomen, jagalah bahasa dan tingkah awak.
MEskipun apa yg mereka ini buat salah, tapi awak yang menegur pun patut-patutlah.
Ada yg aku nengok sampai kutuk 'lahir dari mulut syaitan' bagai.
AMboiiiii......




Ilmu setinggi KLCC pun kalau di dada takde sabar, dan tak reti berhikmah dalam bernasihat, punggah juge. 



Kang kuar lak citer pasal hukum hudud lak.

Pehtu, salakan orang lain lak lagi....








Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram