Followers

19 Sep 2012

Sebelum dan Selepas


HAri ni nak berkongsi kesah sikit je..


Saja tadi edit-edit gambo yang terjumpa di entri-entri yang lama. 
Syukur ke hadratnya, 
Udah setahun lebih dah ye bersalinkan Wawan.
MEngimbau balik kenangan semasa ngandungkan dia bila baca balik entry yang lama. 
YA Allah, gelak besar aku.
Gila masuk ayor aku nulih entry.
Ini bukan entri puji diri sniri... Ini ayat TERKESIMUT. 
TErkesima + TErkemut-kemut.


TAk caya kalu, ce kome baca entri ni:



KENAPA AKU GEMUK TETIBA?
















Hmm...
TAkyah le labelkan mana satu SEBELUM dan SELEPAS kan.
Korang suma dah bijak menilai. 


Alhamdulillah... turun jugak berat badan walaupun masih belum ke tahap ideal lagi stakat ni. 
BAgaimanapun, tak adil la kot nak compare perubahan drastik GEMUK ke KURUS menggunakan gambau pregnant sebagai gambo 'SEBELUM'NYA.
Sebab, terang-terang kalu peknen memang kena wajib gemok. 
NAik berat badan sedikit dari yang asal. 
TApi, dalam kes aku ni, bukan gemok sedikit.
Ini gemok keterlaluan lagi melampau. 
Aku masa ngandung bila pun, makan memang bersemangat!
LAnsung takde tomakninah punya kalau makan.
Brenti bila dah betul-betul sendat takleh masuk sgt dah.
Acaner la tak tembun seperti buntal beracun?



Masa ni aku dah sarat benor dah.
BErat dan 85 kilo.
JAlan pun dah macam doremon.
Siyes apa pun takbuleh buat.
MAkan je buleh...
MAkan lagi!



Berat sekarang adalah 59 kilo. 
Turun banyak masa berpantang dan menyusu. 
Bila dah cecah 64 kilo, proses penurunan jadi lambat sket.
TApi, berkat bulan puasa hari tu, aku turun banyak gak.
Aku pun baru je sebulan minum HKCC secara istiqamah.
Mungkin itu antara faktor menyumbang.
PApepun, just nak share citer hepi je.
RAsa sonok bila badan kurus sedikit.
LAju nak buat kerja.
NAk bangun pun takde la teruk sangat ropanya.
Nak kejar anak-anak pun idak le bergegar bumi dipijak, langit tak sempat nak dongak. 
Yang penting, baju MAkbed yang beso-beso tu sudah dimasukkan dalam beg plastik untuk dijual dalam Kempen Kitar Semula satu sekolah kat Alor Setar ni.
Tudung-tudung MAkbed yang berbidang kecik pun udah diserahkan untuk dijual semula ataupun dikitar semula.
Pepandai le depa nak wat apa. 
Aku dah tak perlukan lagi even though badan udah kecik sedikit dari dahulu. 


So, kawan-kawan doakanlah aku sentiasa sihat dan berjaya mencapai BMI yang betui. 
KEsihatan adalah nombor 1. 
Sebagai Ibu, aku kena maintain cergas dan sihat sebab kalau aku terpeleot maka habih jahanam la seisi rumahtangga aku. 


Setelah menjauhkan diri dari neskepe, muka nampak ceria sikit.
Korang, jangan minum neskepe bebanyak ye.
NAnti kurang seri wajah sebab kafein ni menyerap vitamin c. 
TApi, kalau minum HKCC takpe..
Sebab walaupun HKCC ada kafein, tapi peratusannya kurang sangat demi nak seimbangkan kandungan nutrisi dan herba yang turut serta ada dalam Collagen Cappucino ni.
Rasanya lebih sedap dan tak membosan.


Cubo la try test tengok......



Tima kasih sebab baca. 
p/s: Amik gambo berdua-dua sebab tak elok amik gambo sengsorang. KEna ada bertemankan mahram. HAHAHAHAHAHAHAH...~!
Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram