Followers

11 Sep 2012

[REVIEW] Bedak Pixy vs Bedak Arab




Selama beberapa dekad ini wahahaha... bajet ko bini Edward Cullen la kan hidup berdekad-dekad sangat??


HAri ini.. Makbed nak citer perihal bedak yang aku pakai dahulu dan sekarang. 


KOrang ingat tak kisah PENCARIAN BEDAK PIXY MANJUNG? Kalau nak refresh balik leh la klik link tu. 



Betapa bondingnya haku ngan bedak pixy ni....
Diperkenalkan kat aku oleh mak sedara aku sniri dengan tag line beliau...

"Bapuk suka bnor bedak ni...." 

Ntah ngape... terpengaruh pulak aku.
Sedangkan berpuluh-puluh model cun lagi anggun wat iklan bedak , suma cun-cun belaka tapi bapuk jugak model yang menjadi ikutan. 
Pelik kan? 

Sebelum kahwin lagi dah dok guna Pixy.
SKang dah kawin.
BUat matematik sikit...... oh dah 6 tahun ngan Pixy. 
KAler hape...
Memacam kaler la.
Tapi, paling selalu guna Tropical Beige dan Ivory.
NAk beli? 
MAsa tu dok KL. Mudah jer nak cari.
Murah....
Seploh hengget.






antara hasil bedak pixy itu




BEbaru ni, my dear friend Lelord sejes aku pakai Bedak Arab. 
Kebetulan , dia tengah wat giveaway promot bedak tu.
MAlangnya, aku tak menang giveaway tersebut maka kenalah beli sniri kan.
Teringin pulak nak try bedak lain selain pixy. 
Muak dah. Asyik yg tu je tak penah tukar yang lain. 





KAlau kome google, korang aku jumpa memacam citer pasal bedak ni dan yang paling aku faham skali, kebanyakkan yang pakai Pixy jugak tak menolak hakikat bedak Arab nih besh. 
CAra penggunaannya pun tak jauh beza sebenarnya.
Cuma rajin ngan malas je pengukur acara. 


Beza Pixy dan Bedak Arab.


Kos.
Pixy - Murah. Harga 'starter pack' boleh dapat around RM20 ke RM25. Pepandai le ko cari. Dan refillnya buleh dapat dengan harga minima RM10 ke RM15. 

Bedak Arab - HArga bedak tu boleh dapat sekitar RM50 ke RM70. Sekali lagi, pepandai la ko cari... AHAHHA..


Berat
Sebelum ni lansung aku tak amik kesah pasal isipadu bedak kompek. TApi, dah nama nak compare kan..
Pixy - 12gm
Bedak Arab - 50gm


Nak bawak travel
Pixy - Boleh bawak jenjalan dengan bestnya sebab bedak dia ada cermin siap tempat letak span. KAlau bawak beg kecik, leh boh refill je dalam beg tu. Mudah.

Bedak Arab - Bedak dia saja dah bollat besau dan span nya besau jugak. Span takleh masuk skali dalam bekas bedak. Kena letak luar. Pepandai ko lah nak boh dalam plastik ke, nak balut ngan tisu ke. Ikut kreatif korang. 


Ketahanan
Pixy -kalao dok keje ekon, memang tahan sokmo je. TApi kalao dok tengah panas, makin lama makin comel rupamu. LAgi lama sikit, ko lap muka ko pakai tisu, ada kesan bedak. Lepas solat, kena topup sikit.
 
Bedak Arab - ketahanan memang tiptop. Ko berpeluh caner pun, muka cun jek. Nampak sedikit pink-pink gitu. Memang menyerap peluh. Lepas amik wudhuk dan solat, ikut uka la nak topap bedak ke tamau. KAlau suka pipi gebu-gebu licin, ko topup la lagi. 


Aplikasi
Pixy - banyak cara pakai. 
1) Sediakan 2 span. Span basah dan span kering. Span basah tu tekapkan bedak, sapu kat muka bagi rata. PAstu, amik span kering, sapukan kesan bedak di muka, bagi rata. SIAP!
2) Pakai moisturiser dan krim muka. Pehtu sapu je bedak Pixy tu cam biasa. Kalau amik wudhuk, lepas wudhuk tu, just sapu bedak je. Lain-lain takpayah.
Aku pakai ikut cara ke-2. 

Bedak Arab - banyak cara pakai jugak.
1) Basahkan span di satu bahagian (span nya beso) dan tekapkan bedak. Sapu seluruh wajah. KEndian, bahagian span yg kering tu ratakan bedak elok-elok...
2) Basahkan muka anda sedikit. Biar lembab. Kendian amik span bedak tu , tenyeh-tenyeh atas bedak kendian sapu kat muka bagi rata. Memula nampak cam tepung gomak sket tapi biarkan kering. Dah kering tu, tetiba je muka jadi cun. Sapu sikit bedak-bedak yang tercomot kat muka tu. SIAP!
Aku buat cara nombor 2 .. MALAS punya pasal. 



Jangkahayat bedak.
Pixy - selama 6 tahun menggunakan pixy, 3 bulan baru habih satu bedak beb!! 
Bedak Arab - taktahu lah lagi sebab baru sebulan je pakai bedak ni



ini pakai Bedak Arab. 


AKu memilih untuk pakai Bedak Arab di rumah. 
Sebab aku tak pakai mosituriser bila dok di umah. 
NAk kuar je pakai. 
JAdi, kalau dok umah pakai bedak ni, kesannya sangat la flawless.
NAk tau kenapa?


SEBAB AKU LAGI BANYAK BERPELUH KAT UMAH!!!!!


GAmbar ni diambil ketika aku baru je selesai masak makan tengahri berupa sambal udang petai, sambal tempe ikan bilis , kari ayam dan kacang buncis goreng dalam masa SATU JAM SAHAJA.
Bayangkanlah camana berpeluhnya haku di dapo.
Yet, aku masih boleh kelihatan comel tanpa bedak berselepet di muka. 
JAdi, Bedak Arab yang mahal ni memang berbaloi di pakai di rumah dan dapatlah kelihatan gojes di hadapan asben ye...
Salu kan, kat uah tak pakai bedak kan.
JIMAAATTT....
Salah tu.
KAt umah le kena berbedak. Dan bedaknya mestilah mahal. TAhan lamaaa.....


Bila keluar, Makbed tetap pakai Pixy. Sebab senang nak apply. 


PAkai le bedak hape pun, dark circle tetap ado gak...





Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram