Followers

29 Mar 2012

Renungan....





Semalam...



"Teman saya ni, navy..PEGAWAI. (Terpaksa dirahsiakan namanya atas sebab-sebab keselamatan) Beliau mengadu, sakit dada. Mulanya, sakit sikit.. Lama-kelamaan makin teruk pula semputnya. Kita yg menengok ni plak rasa sendat. Skang di CCU," cerita seorang pemuda ini di telepon.

"Dia sudah admit di hospital Manjung pagi tadi. TApi, doc di sana takleh buat apa-apa. KAtanya 10% saja chances to live. KAlau tak silap, kawan saya ini ada membeli insurans, tapi saya tak pasti masih valid lagi atau tidak... Boleh awak tolong periksa?"

"Boleh...." agen imi mengangguk.

Dah check... MEmang ada insurans...


Ahli keluarga tidak tahu pesakit ni ada membeli insurans. Ketika orang lain datang menziarah membawa buah tangan dan ucapan "semoga cepat sembuh", tapi agen ini pula datang membawa berita lain.

"Saya PEGAWAI INSURANS untuk TUAN XXXX... Maafkan saya jika mengganggu....BAgaimana keadaan Tuan di sini?"


ISteri beliau menjawab dalam tangis.

"CUma ada 10% saja. 2 saluran di jantung tu sudah tersumbat. Macam takde harapan..."

"JAdi, doctor buat apa?"

"Mereka hanya monitor. Tengok keadaan camana... Skang masih terlalu awal untuk beri jawapan.." balas isteri.

Kemudia agen itu pun berlalu.



Setengah jam kemudian....


"Saya sudah arrange ambulans dari KPJ Ipoh untuk menjemput Tuan di sini. Tuan akan dibawa terus ke sana untuk rawatan," jelas agen tersebut.


"TApi.... suami saya dalam keadaan kritikal. Hospital tak mahu mengambil risiko. JAdi apa-apa on the way ke sana nanti, bagaimana?" pintas isteri segera, penuh kerisauan.


"TAkpe... sebab tu KPJ hantar ambulansnya. Dalam tu dah ada siap medical assistant so jadi apa-apa boleh monitor dari situ. JAngan risau Puan..."


MAka..... bernen0-neno lah pesakit itu terus ke KPJ.






HAri ini.....



Tuan itu sudah boleh duduk, dan tersenyum ketika menyambut ketibaan agen tersebut.

"Terima kasih..." kata- kata pertama si pesakit kepada agen tersebut.


"Terima kasih sangat-sangat... KAlau takde awak, ntah apa jadi pada suami saya....." ucap si isteri pulak, nangeh lagi.


"Saya hanyalah menjalankan tugas..." balas si agen. Senyum-senyum saja.


KAta doctor pakar, jka lewat dibawa ke hospital, memang tiada harapan pun. TApi, camana pulak kalau di bawak ke hospital, tapi takde tindakan? Hanya mampu monitor je...

TApi, kita sebagai manusia harus berikhtiar. TApi, kena jugak ingat, kalau takde kewangan yang cukup, ikhtiar itu akan menjadi SANGAT SUKAR. Betulkan lah jika saya salah....


Dalam kes orang ni, keluarga tak tahu pun si pesakit ni ada insurans. NAsib baik kawan dia tau.

Moral of the story:

  • Please let your family know , you have insurance and which company you bought it from. 
  • Please keep your medical card visible so bila emegensi orang nampak.
  • Please keep get yourself and family dilindungi dengan LENGKAP. JAngan main beli, bayar tapi kendian tak cover. 
  • Please keep in touch with your insurance agent. Buat agent tu cam kawan baik.. JAdi pape senang nak call.

Diperjelaskan di sini, bukanlah saya ini mahu memburukkan hospital kerajaan. Tidak berniat pun. But, menda macam ni berlaku jugak. KAt spital mana pun boleh jadi. Kita cuma bersiap-sedia saja....




Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram