Followers

18 Jan 2012

Oni dan Wawan ..berdua lebih baik. Bertiga?




Menjadi-jadi skang ni si Wawan ni. Sejak dah pandai erti 'ditinggalkan', aku dah tak boleh melangkah ke dapur pun. Dia mesti ikut. KAlau tak larat nak ikut, dia nangeh macam sakit teruk. Sampai hilang suara. 


 Kadang saja je aku biar dia nangeh. AKu memang suka tengok perangai ngengada budak kecik ni. Kalau dia tak nangeh, aku cubit, gomol-gomol la sampai dia nangeh. AHHAHAHAHAHAH *gelak jahat!


Yang si Oni plak, begitu protective. Nampak je aku gomol-gomol Wawan sampai budak tu teriak, Oni marah aku. 

"JANGAN BUAT ADIK LAA!!!" dia jerit kuat-kuat. 

Aku berenti la kejap. PAstu sambung balik. Tunggu la tak lama pastu Oni membebel sengsorang sambil pukul-pukul tilam. BAjet nak babab akuu le tu kan?


Makin bijak dah. Of course le aku kata anak aku makin bijak kan? Ada ke orang mengaku anak dia makin tak bijak? Ade? Ade?
Lepas baik demam panasnya tu, rupanya Oni makin fasih berkata-kata. Banyak perkataan dan ayat-ayat baru yang tak pernah aku dengar keluar dari mulutnya yang kiut tu. Even ada puting kat mulut, dia masih lagi buleh bercakap dengan baik. Ce bayangkan kalau puting takde kat mulut dia...... Fuh!!


"Ibu, cepatla. Adik meragam tuuuuuuu..." katanya pagi tadi bila Wawan nangeh dan aku melengah-lengah buat susu di dapur. 

"Oni, Ayah mana?" soklan rutin yang aku selalu tanya. 

Oni buleh jawab, mengikut situasi. 

"Ayah kat iter (komputer).."
"Ayah kuar...."
"Ayah tidoq lagi.."
"Ayah andi.."


Boleh diharap menjaga Wawan sebab dia boleh bagitau aku bila Wawan sedang membuat sesuatu di luar jangkaan. Wawan menyulur sampai ke pintu ke atau Wawan main plastik.. Oni akan panggil aku berkali-kali sampai aku datang. Kalau aku wat tatau je, dia datang sniri kat aku , pastu cubit bontot. 

Oni juga siapkan beg ke rumah pengasuh sendiri. Aku hanya ingatkan dia apa yang perlu dibawak, iaitu puting dia, puting Wawan, bantal busuk dia, bantal busuk Wawan, dan pampes. Kalau nak gi umah pengasuh , selalu aku masukkan pampes siap-siap. Botol susu tak bawak sebab dah tinggalkan 2 botol kat sana. JAdi, tetiap pagi gi umah pengasuh, Oni yang bawak beg tu. Aku hanya dukung Wawan je. 

Oni juga sudah pandai menggunakan perkataan "kot" dalam ayat percakapan sehariannya. 

"Ayah mandi kot..."
"Puting tertinggal umah Mama As kot.."
"Ibu la cari puting. Tadi kakak nampak atas meja akan tu kot.." 

HAHAHA.. papejelah ONi. 

Dan masa nak tidokan adalah masa yang aku paling suka sebab Oni belajar banyak menda baru masa nak tidur. Masa ni la nak ajar dia baca doa apa-apa. KAlau ajar ni, kena buat banyak kali. Jadi, masa malam dia rilek sikit. TAk melompat. Waktu lain, semuanya waktu lompat untuk dia.

Aku suka dengar dia ajak aku tido..

"Ibu, jom tido ilek (bilik).." 

Bila tiba time tido, Oni lebih suka tido di bilik dalam suasana gelap dan senyap. Tapi, aku nak kena teman dia la plak. Kalau aku bizi ngan keje, dia akan tertido sniri depan tv.

Tapi aku PAAAAAAAAAAAAAAAAAALING suka bila dia cakap...


"Ibu, lok (peluk)la kakak. KAkak suka Ibu lok kakak tido..." 

Lembut sangat suara dia. 

Belum dengar lagi dia panggil Ibu dan Ayah nya. Lembut sangat. BAk kata pengasuhnya, Oni bila bercakap, suaranya macam menyanyi. Ada lagu. Sedap sangat dengar.

 
Oni yang penuh drama


Wawan plak.... skang ni lantai umah aku bersih semedang. BAju dia la pulak kotor kat perut. Hiiii... Tengah nak belajar duduk budak tecik tu. HAri-hari aku gomol dia. Ya Allah, tak tahan tengok Wawan. Aku sendiri pun penyek , cubit dan peluk dia ketat-ketat. Huuuii! Sebab tu aku tak berapa nak tinggal dia kat umah orang. Aku sendiri yang beranakkan dia pun geram tengok. Orang lain apatah lagi la kan. 

Hehhee... korang penah rasa geram kat baby sampai rasa nak 'mencederakan' beliau? 
Ade? 
Ade?


Wawan yang penuh 'isi'



sekian lah entri tanpa motif Makbed malam ni.


Photobucket
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram