Followers

30 Oct 2011

Entri bergambar minggu ini... Wawan dan Oni jumpa Atok!






Mereka datang menerjah rumah Makbed lagi. Yahahaha....!


Beshnyeee mak mai. MAk bawak kari udang satu tapawe saiz L tau. Wahaha.. makan lah kau sampai termonyeh-monyeh. 

 
Hepi Mak dapat jumpa cucu sulung beliau yang da bomb-tebabow neh. Bising satu umah hanya kerana budak sorang ni je. 

Seperti yang dijangkakan..... semua orang sudah terjangkit penyakit .."ni kakanyerrrr..." penangan Oni. 

"Ni atoknyerrrrrrrrrrr.."kata Atok.
"Ni Alangnyerrr..." kata si Alang plak.
"Ni Kiminyerrrr..." kata si Kimi. 

Huh!~


Biasala, kalau Mak datang, umah akan penuh dengan makanan. 
Bersusun menu rancangan untuk satu hari tu saja! 
MEe hailam, kuih seri muka, spageti carbonara..bla bla... Tu tak masuk ngan minum air teh tarik yang dibancuh Abah dan Air Bandungdang (nama asal nya Bandung je , campur soda. tapi Abah boh nama glamer jadi BangdungDang. Ikut sedap mulut semua orang nak sebut. Abah, memang suka bagi nama sesuatu objek tu dengan nama yg tak masuk akal, tapi kelakar bila nyebutnye.)



Mari membeli wawan... HAHAH


Ini budak kicik plak kena duduk dalam troli aje.
BUleh sakit ketiak kalau nak dukung sepanjang jalan-jalan shopping kat tesco Manjung. 
Nak taruk atas baby seat atas troli Tesco tu, aku rasa cam bahaya lak. 
Tau ngape?
Seat belt nya macam tak ikhlas je nak soh pasang. Ada yang putus cam kena gerit tikus. 
Bek aku boh car seat Wawan je dalam troli tu. Naseb baik la muat. 

Tetiba aje minggu ni Apak kata nak balik. Rindu la tu kan? 
Mana buleh tinggal kami-kami yang comel lagi ceria ni lama-lama. 
Sunyi! 

Ni lah karenah nya bila Apak ada. Wawan la yang paling manja.
Jelas berbeza Wawan masa ada Apak dengan tiada Apak di rumah. 
Nak duduk dekat-dekat Apak aje. Oni plak, musti nak kena tido sebelah Wawan. 
Maka, aku lah yang tercampak jauh dari Apak. 

Kalau Apak takde, semua berdikari. 
Oni tido dalam buai. 

Wawan plak tido dalam cot.

Ibu ditinggalkan seorang, konker tilam dan bantal. ~sedey~

Sengihan penyeri dunia semua
 
Ni gambo terkini Wawan.
Sapa yang rajin usha dekat-dekat tu, nampak tak bulu mata Wawan sudah setanding Oni? 
Cuma kening aje yang tak leh celen si kakak lagi. Kesimpulan, aku mendapati Wawan memang saling tak tumpah wajahnya dengan Oni. 

Baby ni tak gosok gigi, bau hancing pun comel dan buat orang geram-geram kan?




Oni yang terkini. Baru bangun tido. Saja aku sepiakan gambo ini sebab nak cover air liur basi yang wujud. HAHAHAAa... 

Nampaknya rambut depan tu kena trim plak sebab dah nak masuk mata. Hadehhh~ Sapa terer kerat rambut budak?



KEtika entri ini ditulis, rumah sudah kembali lengang.

Apak sudah pulang bersama Kimi ke KL.

Abah, Mak, Linda dan adik pun sudah pulang ke Kuantan pagi tadi.

Alang plak baru je naik bas ke Alor Setar jam 5 tadi. 


-bosan-

[Breaking Dawn]Tempek gambaq tiket plak...





Banyak penonton ni, banyak tiket. Sama je rupa tiket semua yang pegi premier ni. Cuma, jumlah PAX sahaja yang berlainan. 

RM1,500 (25 pax , normal seats)


Counting days aje ni. Semoga berjalan lancar la semuanya. 


Gambar dicilok kat fesbuk Cikinot.



Entri sebelumnya tentang perkara di atas?

Klik SINI. 

28 Oct 2011

Tempe Goreng Bercili

Inche Kitchi telah membuat seperais pagi tadi cakap nak balik. Katanya kelas this evening dan tomorrow takde. Hari Ahad malam baru ada. So, dia pun balik laaa... 

LEga sikit. Kang mak sure sampai lewat malam. Buleh la dia gi amik kat gate. 


Sementara menunggu Inche Kitchi sampai petang, untuk lunch aku sediakan sambal tumis sotong kering. Tetiba, teringat plak tempe yang aku beli hari tu. Sejak mengandung Wawan la ni aku gilakan tempe. Mungkin sebab tu gak le kot Wawan berkulit cerah. Makan tempe goreng la, tempe masak lemak la. HEHEH..

Alang-alang aku dah blend cabai untuk buat sambal tumis, aku guna sikit untuk wat tempe goreng bercili. 





Aku lupa nak snap awal-awal tadi. Ni dah tinggal seciput jek dah. Inche Kitchi kata sedap. Weehu! Buleh la share resepi kat sini. Dah lama dah tak hapdet resepi terkini. 


Bahan-bahan:

1 bungkus tempe
1 biji bawang besar (kalau nak pakai bawang merah, pakai 3 biji) - cincang
1 ulas bawang putih - cincang
5 tangkai cili kering - potong nipis, serong pakai gunting. Buang biji.
1 genggam ikan bilis
Cili boh / cili blender. Aku pakai dalam satu senduk je. Kalau lebih lagi sedap. 
2 sudu makan kicap manis. 
1 sudu makan gula
sedikit garam


CAra-caranya:

Memula, goreng tempe dan ikan bilis, Asingkan. 
Tumis bawang besar dan bawang putih sehingga wangi. Kendian, masukkan cili kering yang dihiris-hiris tu. Goreng sampai garing. 
Masukkan cili boh. MAsak sampai naik minyak. 
Lepas tu masukkan kicap manis. Kacau sebati.
Perasakan dengan garam dan gula. 
Last skali baru masukkan tempe dan ikan bilis tadi.

Nini D...



Nini D,

Nak gitau BAJU HIJAU YANG KO BAGI TU KAN, dah jadi besar......


Kain dia loose ek?

Entri berlukisan yang dah lama tak buat. Oni..Oni..


Korang mesti rindu entry lukih-lukih kan? 

Hahaha..lama siot tak buat.
KAlau dok opih-yang-banyak-lalat tu, sambil-sambil pukul lalat, sambil lukih gambo Oni dan gelagat beliau. Walaupun cuma orang lidi berkepala besar dan berbaju 3 segi, tapi, komik aku tu digemari ramai la jugak. 

Sejak ada adik ni, Oni dah pandai berdikari.
Lincahnya masih berterusan. 
Masih lagi lompat-melompat di atas tilam. 
Oni sudah fasih bercakap walaupun ada beberapa perkataannya masih comel kedengaran. 
Becoknya memang sama taraf dengan ibu beliau. 

Di usia 2 tahun ni, anak akan mula 'dirasakan' nakal. 
Mulalah kita sebagai ibu ni terjerit-jerit.
Padahal, dia tak nakal pun. 
Ia nya normal selagi anak-anak membesar. 
Tapi tu la... tak menahan lak kekadang si Oni ni. Karenah dia buat aku pecah peluh dan kekadang buleh naik darah. 
Turun darah pun buleh. 

JAdi Ibu meeeeeemang kena ada sifat Sabar~







Perkataan "Jap..Jap.." tu memang ikut Ibu.
DIpelajari daripada kebiasaan Ibu menyebut "Jap..Jap.." ketika beliau meminta nenen. 
Tengah fesbuk, dia nak nenen aku cakap "jap..jap.." .
Tengah basuh pinggan, dia minta nenen aku cakap "jap..jap..."

Haaa.. skang, dia plak 'jap, jap'kan aku. 



Sense of ownership memang wujud pada diri, tapi dia tak kedekut. 
Perkataan 'kakanyerrr' bermaksud 'KAKAK PUNYA' tapi disambungkan dan wujudlah satu perkataan baru yang menjadi sebutan orang-orang yang pernah bertemu Oni. 
Sampai bos aku pun leh terpengaruh sebut perkatan 'kakanyerrr' ni. 
Annoying pun ado gak la rasa... 

Tak tanya pun, dia akan gitau "ni kakanyerrr.."

BArang dia pun "kakanyerr"..

Barang Apak pun slamber "kakanyerrr..."

"NI KAKAKNYERRR,,,,,"


Tapi, kalau aku ngan Apak tiru dia cakap 'kakaknyerr' tu, reti lak dia annoying. 
Terus buat muka Mr. Crab yang marah.



Bila time aku bersuka-ria dengan Wawan, dia pun nak tumpang sekaki.
Kalau Wawan duduk atas perut, Oni pun nak jugak duduk atas perut. 
Kalau aku 'terbang-terbangkan' Wawan, Oni plak sibuk panjat lutut aku main gelongsor.
KAlau Wawan nangeh taknak baring, Oni pulak nangeh NAK baring dalam buai. 
Gitulah selalunya.

PEcah peluh jaga anak!

KEbiasaan aku, sebelum Subuh aku dah sesiap mandi. 
Wawan akan bangun seawal jam 6.30 pagi dan berjaga sehingga jam 9. 
Oni akan bangun jam 7 pagi dan untuk menenangkan beliau, aku bukan tv citer HI-5. 
Oni diam, Wawan pun diam gak dengar lagu. 

LEpas mandikan diorang suma, badan aku akan berpeluh balik.

Pukul 10 pagi, aku mandi plak lagi bila bebudak ni tido siang.

Masa tu la aku nak wat segala kerja, masak ke hape.

Pukul 2 petang selalunya semua da bangun.
Oni makan nasik.
Pukul 5 petang Wawan akan merengek nak tido balik. 
Aku mandikan Wawan, siapkan susu dan tidokan dia.
Sambil tu Oni tengok Upin Ipin.
LEpas habih Upin Ipin, aku mandikan Oni plak. 
Selesai sudah, kasi susu. Oni lepak atas tilam golek-golek dengan aktiviti bebas. 
Aku lak mandi..........

Pukul 8 malam..bagi Oni makan.
Wawan akan bangun kejap minta susu.
KEndian aku tidokan dia.

Pastu, Oni lak nak susu.
THen, masukkan Oni dalam buai.
By jam 9 malam, semua anak aku dah tido. 

Aku pun duduk wat keje aku. Siapkan segala apa nak kena buat.

KAlau aku berpeluh teruk , stress segala, aku mandi air panas.
Kendian gi bertungku.

Kalau rasa nak kena berjaga malam, aku minum neskepe. 

Kalau hari aku kena kerja, dari pukul 9 pagi sampai pukul 7 malam, diorang dok umah pengasuh.

Gitulah selalunya. 

Kalau dulu, bila Inche Kitchi takde, aku tak keruan jugak.
Sunyi...Rindu...

Skang, rindu jugak.
Tapi, takde la teruk. 
BUkan sebab tak sayang tau.
Tapi sebeb KEPENATAN yang teramat sampai tak sempat nak nangeh kerinduan. 

SOb..sob...

Betui ni. Tak tipu tau.

Ginilah kehidupannya. 

Tapi, beshhh~





OK.. buleh tido dah kot. 

AKu baru habih buat quotation untuk baby dalam perut sorang kastemer ni. 


Pemukul lalat kaler pink tu aku tinggalkan kat opis. Semoga setiap kali diorang tengok pemukul lalat tu, diorang ingat kat aku... *konon! 




Bambam Bee masuk kem bina semangat


Selesai sudah isu hak penjagaan BAmbam Bee. 
Disebabkan dia selalu wat hal tak ketahuan hala, aku hantar di gi KEM BINA SEMANGAT! 

Hamek ko! 

KO wat hal la bebanyak sikit. So, kita hantar pi KEM ASKAR WATANIAH plak. 

Balik-balik je terus jadi keta Batman.

Inche Kitchi bergegas balik semalam lepas habih kuliah beliau. Rasanya first time kot dia naik ETS. 
AKu gi jemput dia kat Ipoh. 
NAsib baik aku test pulas kunci nak start keta tak susah. 
SO, aku besit bawak Bambam Bee jek. 
KAlau tak buleh, memang aku kena bawak WIRAWAN SANTIAGO la jawabnye (nama untuk keta Wira manual Ida Kurau) .
Jenuh tekan clutch weh. Hukhukhuk..~

Tu pun kan... besh bawak sebab bunyi dia kuat. 
Slamber je besit 80km/j dalam base. 
HAHAHA.. Got carried away la plak. 
Terasa cam bawak keta lumba.

Tapi.................. bunyi je macam ribut. Jalan macam siput jek.


*Slamber kutuk keta orang. Dah dapat pinjam tu pun kira bagoz~


Sampai umah dalam kol 7 malam. Lepas Maghrib, Inche Kitchi besit balik Kuala Kubu Bharu. 
HAHA..dia dok Kem Bina Semangat Ampang Pecah nun. 
Tu la pasal aku kata Bambam BEe gi Kem Bina Semangat tadi. 

 Skang, aku dah rindu balik kat Bambam Bee. Huuu..sedeynye....

Rindu kat Inche Kitchi jugak. 

Skang ni kan musim hujan. Hujan-hujan camni, dia lak takde. TErpaksa la kena pakai selimut tebal-tebal. ..sob..sob...

Jiran depan umah da balik. 
Dapat le tengok baby Leya. 
Tapi sebab dia asek nangeh je, aku lupa nak snap gambau. 

Jiran bawah umah lak balik kampung.
Mementang la laki dia takde kena gi eksesais kat Singapore.
Takde la rakan jenayah aku minggu ni.
HAihs~



Hari ni Alang datang umah. 

Besok, Mak Abah lak datang. 
Tidak lah daku kesunyian. Yeahuu~




27 Oct 2011

Dengan keldai ku jatuh cinta.


Hari ni Lulu menampilkan berita yang buat aku gelak berirama.





Seorang lelaki Zimbabwe memberitahu mahkamah, pelacur yang dilanggannya tiba-tiba bertukar menjadi keldai.

Walaupun begitu, lelaki terbabit berkata, dia kini benar-benar jatuh hati kepada haiwan berkenaan.

Akhbar The Herald semalam melaporkan, Sunday Moyo juga berpendapat dirinya seekor keldai.
“Saya tak pasti apa berlaku selepas meninggalkan bar, tetapi saya benar-benar mencintai keldai itu,” katanya.

Moyo, 28, ditahan di bandar Zvishavane, 300 kilometer di selatan Harare, pada Ahad lalu, dan dituduh melakukan hubungan seks dengan keldai.

Menurut Moyo, dia membayar AS$25 (RM78) untuk mendapatkan khidmat pelacur terbabit.


Bagaimanapun, dia terkejut keesokan harinya apabila orang ramai menuduhnya bersenggama dengan seekor keldai.

Hakim kemudian mengarahkan Moyo dihantar menjalani pemeriksaan mental.
 

MAkbed berkata:

Ada beberapa andaian boleh dibuat melalui berita ni...

  1. Lelaki Zimbabwe tu tak reti beza manusia perempuan dengan keldai. Mungkin disebabkan pengaruh dadah atau terlebih isap gam.
  2. Perempuan yang dikatakan pelacur tu shape shifter, leh jadi keldai. ALAhai...tak macho lansung la bertukar jadi keldai~
  3. Keldai tu merupakan binatang peliharaan pelacur tu yang memang sengaja dibawak bila dia rasa malas nak berjimak ngan pelanggannya. Bila dia malas, dia letak keldai tu sebagai pengganti diri beliau.
  4. Lelaki Zimbabwe tu memang suka main ngan keldai tapi taknak mengaku.
  5. Keldai tu sengaja nak menjahanamkan masa depan lelaki Zimbabwe tu atas sebab-sebab tersendiri. 
  6. Tuan Keldai tu pakaikan keldia dia minyak senyonyong @ minyak pengasuh @ minyak dagu.

Papepun, kita tak tau waht actually happened.


Lulu, jangan marah ek saya cilok berita ni. HEHHEE~ Saja nak kongsi. 
 

25 Oct 2011

Hey, jaga tepi kain kau sajalah!

Aku pernah dengar satu ceramah agama berkenaan dengan MENJAGA TEPI KAIN ORANG dan kaitannya dalam masyarakat. KEnapa harus ada sifat MENJAGA TEPI KAIN ORANG ni.


HAkikatnya tak ada sesiapa pun yang suka 'tepi kainnya' dijaga. Hidup harus ada privacy dan kita lebih suka orang tak amik tahu pasal kita.

Tahukah kita orang yang suka-menjaga-tepi-kain-orang-lain punya musuh adalah orang-yang-suka- membawa-mulut-pasal-orang-lain ?

 Kedua-dua golongon ni completely tak sama dan kita harus tahu perbezaan mereka.


Hakikatnya menjaga tepi kain orang adalah satu sifat yang baik dan perlu ada dalam diri setiap seorang dari kita. Ia memang amalan yang dituntut dalam Islam kerana mengikut sabda Nabi Muhammad SAW:

 “Barang siapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia merubah (mengingkari) dengan tangannya, jika tidak mampu hendaklah ia merubah (mengingkari) dengan lisannya, jika tidak mampu hendaklah ia merubah dengan hatinya, dan itulah keimanan yang paling lemah.” (HR. Muslim )


Istilah jaga tepi kain orang ni sebenonye istilah orang Melayu kita la kan. 
Saja je bagi nampak cam buruk. Aku pun tak paham apsal dia sebut 'jaga tepi kain'.
Sebut le jaga tepi peti ais ke, jaga tepi dapo ke... Atau jaga tepi seluar jeans ke...
Sama je kot? KEKEKE...

Islam itu adalah agama yang penuh dengan nasihat. Dalam Al-Quran pun banyak segala nasihat.

Kalau orang tegur kita bercakap biadab dengan orang, tak perlu lah maki hamun orang yang menegur tu. Jika tak suka dia tegur pun, simpanlah dalam hati. 
Kena pikir , mungkin orang yang menegur tu merasakan diri dia betul dan dia bertanggungjawab untuk menegur.
BIarlah dia jalankan tanggungjawabnya. Dia berhak.

KAlau ada orang tegur soal menutup aurat dengan betul, terima lah hakikatnya. 
Tidak perlu cuba menegakkan perkara yang sedia tidak betul.  
Diam-diam suda. 
Orang lain cuba menjalankan tanggungjawabnya.
KAlau awak tak suka dengan teguran dia, diam saja. 
Awak lebih tahu diri awak. Kalau awak takmau pakai sekarang, terpulanglah.

Adilkah memarahi orang yang mengambil berat pasal kehidupan anda? 
Sebagai contoh, jiran ada berpesan supaya tengok-tengokkan suami atau anak-anak yang agak nakal di luar.
Si jiran cuma berpesan. 
Semestinya dia tahu sesuatu tapi dia nak awak tahu sendiri. 
TAk payah la tetiba marah melantun-lantun cakap kat si jiran tu " Awak tak payah sebok-sebok hal rumahtangga saya. Saya tau lah jaga keluarga saya!!"

Ye memang, itu hal keluarga awak. Tapi, katelah jadi sesuatu yang tak baik, seperti yang telah diwarning oleh jiran tu, tak ke awak malu sendiri nanti? 
Dah tak pepasal tak leh nak mintak tolon si jiran tu sebab awak dah maki dia awal-awal. 
Lagi teruk kalau maki orang tu dalam fesbuk. Semua orang nampak.


Jangan 'balas dendam' dengan menyindir dia. Jangan nafikan hak dia untuk menegur kamu dengan menggunakan segala dalil yang kamu hafal. Jangan bermasam muka. Kerana itu hanya akan menjauhkan dia dari kamu. Sebaliknya kembalilah berlapang dada dan ber-husnu dzon.
Wahai manusia, sesungguhnya saya berpesan kepada kamu agar bertakwa kepada Allah Yang Maha Agung dalam semua urusan dan keadaan. Sentiasalah bersama kebenaran dalam perkara yang kamu sukai atau benci. Sesungguhnya tiada kebaikan pada percakapan yang tiada kebenaran. Sesiapa yang berdusta, maka dia melakukan maksiat. Sesiapa bermaksiat, dia binasa. Berwaspadalah dengan kesombongan. Apa ertinya kesombongan pada hamba yang diciptakan daripada tanah, sedangkan kepada tanah dia kembali?
-Saidina Abu Bakar


Sumber : SINI..silalah klik sebab besh baca menda nih. 


Ingat, jika tidak suka, suara kan ketidaksukaan anda berkenaan teguran tu secara baik.
Kita kan ada akal dan semua bijak pandai. 
Tak reti berdiplomasi kah? 
KEnapa nak bersinsing lengan gado-gado kerana sifat menjaga tepi kain tu?

BErlainan dengan orang yang suka bawak mulut , mengumpat keji orang lain. Mangsanya lansung tak tahu menahu pasal menda yang diumpatnya, tetau je cerita buruk dah sampai kepada orang lain. Samada citer tu betul atau tak, tiada sapa buleh sahkan. 
YAng ni adalah sangat bahaya. 
TApi, jangan risau sangat. KAlau kita buat tatau je kat orang , lelama dia berenti lah. Takyah nak pepanjang citer gado sampai 4 tahun tak baik-baik. Huhuhu~


HArus ada golongan yang suka menjaga tepi kain orang lain untuk keselamatan dan kerukunan hidup. KAta ustaz yang kasi ceramah pasal jaga tepi kain ni...


 "Penting jaga tepi kain orang... KAlau tepi kain dia ada ular, kita kena warning dia. KAng, kalu dia terpijak ular tu, kita jugak yang kena bawak dia pi spital. NAk ke kita tengok orang tu sengsara akibat dipatuk ular.... sakit peritnya Allah je yang tahu. Orang MElayu dulu-dulu tak buat pepatah JAGA TEPI KAIN ORANG saja-saja. Ada sebab. Dan inilah maksudnya..."


Tapi....................


Orang skang ni tak suka dengan si penjaga tepi kain.

Dan orang skang dah tak pakai kain sangat.

Kita dah pakai seluar. Dan yang paling besh skali..

yang pakai skirt pendek. HAHAHAHA.. Diorang sengaja pakai skirt pendek sebab tak nak orang jaga tepi kain diorang.

Betul x?


Contoh orang yang mengumpat keji ni plak...

"Bila dia nampak ular kat tepi kain orang tu, dia tak tegur dan warning. TApi, dia pi heboh kat orang kampung suma cakap "woii ado ular kat tepi kain SI PEAH tu woii!!!" sambil gelak-gelak tak ketahuan hala. Dia lansung tak ada usaha nak tolong pukul ular tu atau at least cakap "shooh! shoohh!!" Bila orang tu dipatuk ular, dia hanya tengok saja... "

Tu la dia 'balaghah' atau dalam bahasa melayunya 'ibarat' dalah kehidupan. 


Sumber: google images
Jaga tepi kain cenggini besh gak kan? Sambil-sambil tu 'berdoa' agar kainnye terselak sikit.



P/S: Kepada rakan-rakan yang begitu mengambil berat dan menjaga tepi kain aku, terima kasih banyak. Terasa diri disayangi. 

Jaga hal tepi kain je, dalam kain tak yah la ekk..~ HUHUHUAHUHAUHA.

Hey, jaga tepi kain kau sajalah!

Aku pernah dengar satu ceramah agama berkenaan dengan MENJAGA TEPI KAIN ORANG dan kaitannya dalam masyarakat. KEnapa harus ada sifat MENJAGA TEPI KAIN ORANG ni.


HAkikatnya tak ada sesiapa pun yang suka 'tepi kainnya' dijaga. Hidup harus ada privacy dan kita lebih suka orang tak amik tahu pasal kita.

Tahukah kita orang yang suka-menjaga-tepi-kain-orang-lain punya musuh adalah orang-yang-suka- membawa-mulut-pasal-orang-lain ?

 Kedua-dua golongon ni completely tak sama dan kita harus tahu perbezaan mereka.


Hakikatnya menjaga tepi kain orang adalah satu sifat yang baik dan perlu ada dalam diri setiap seorang dari kita. Ia memang amalan yang dituntut dalam Islam kerana mengikut sabda Nabi Muhammad SAW:

 “Barang siapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, maka hendaklah ia merubah (mengingkari) dengan tangannya, jika tidak mampu hendaklah ia merubah (mengingkari) dengan lisannya, jika tidak mampu hendaklah ia merubah dengan hatinya, dan itulah keimanan yang paling lemah.” (HR. Muslim )


Istilah jaga tepi kain orang ni sebenonye istilah orang Melayu kita la kan. 
Saja je bagi nampak cam buruk. Aku pun tak paham apsal dia sebut 'jaga tepi kain'.
Sebut le jaga tepi peti ais ke, jaga tepi dapo ke... Atau jaga tepi seluar jeans ke...
Sama je kot? KEKEKE...

Islam itu adalah agama yang penuh dengan nasihat. Dalam Al-Quran pun banyak segala nasihat.

Kalau orang tegur kita bercakap biadab dengan orang, tak perlu lah maki hamun orang yang menegur tu. Jika tak suka dia tegur pun, simpanlah dalam hati. 
Kena pikir , mungkin orang yang menegur tu merasakan diri dia betul dan dia bertanggungjawab untuk menegur.
BIarlah dia jalankan tanggungjawabnya. Dia berhak.

KAlau ada orang tegur soal menutup aurat dengan betul, terima lah hakikatnya. 
Tidak perlu cuba menegakkan perkara yang sedia tidak betul.  
Diam-diam suda. 
Orang lain cuba menjalankan tanggungjawabnya.
KAlau awak tak suka dengan teguran dia, diam saja. 
Awak lebih tahu diri awak. Kalau awak takmau pakai sekarang, terpulanglah.

Adilkah memarahi orang yang mengambil berat pasal kehidupan anda? 
Sebagai contoh, jiran ada berpesan supaya tengok-tengokkan suami atau anak-anak yang agak nakal di luar.
Si jiran cuma berpesan. 
Semestinya dia tahu sesuatu tapi dia nak awak tahu sendiri. 
TAk payah la tetiba marah melantun-lantun cakap kat si jiran tu " Awak tak payah sebok-sebok hal rumahtangga saya. Saya tau lah jaga keluarga saya!!"

Ye memang, itu hal keluarga awak. Tapi, katelah jadi sesuatu yang tak baik, seperti yang telah diwarning oleh jiran tu, tak ke awak malu sendiri nanti? 
Dah tak pepasal tak leh nak mintak tolon si jiran tu sebab awak dah maki dia awal-awal. 
Lagi teruk kalau maki orang tu dalam fesbuk. Semua orang nampak.


Jangan 'balas dendam' dengan menyindir dia. Jangan nafikan hak dia untuk menegur kamu dengan menggunakan segala dalil yang kamu hafal. Jangan bermasam muka. Kerana itu hanya akan menjauhkan dia dari kamu. Sebaliknya kembalilah berlapang dada dan ber-husnu dzon.
Wahai manusia, sesungguhnya saya berpesan kepada kamu agar bertakwa kepada Allah Yang Maha Agung dalam semua urusan dan keadaan. Sentiasalah bersama kebenaran dalam perkara yang kamu sukai atau benci. Sesungguhnya tiada kebaikan pada percakapan yang tiada kebenaran. Sesiapa yang berdusta, maka dia melakukan maksiat. Sesiapa bermaksiat, dia binasa. Berwaspadalah dengan kesombongan. Apa ertinya kesombongan pada hamba yang diciptakan daripada tanah, sedangkan kepada tanah dia kembali?
-Saidina Abu Bakar


Sumber : SINI..silalah klik sebab besh baca menda nih. 


Ingat, jika tidak suka, suara kan ketidaksukaan anda berkenaan teguran tu secara baik.
Kita kan ada akal dan semua bijak pandai. 
Tak reti berdiplomasi kah? 
KEnapa nak bersinsing lengan gado-gado kerana sifat menjaga tepi kain tu?

BErlainan dengan orang yang suka bawak mulut , mengumpat keji orang lain. Mangsanya lansung tak tahu menahu pasal menda yang diumpatnya, tetau je cerita buruk dah sampai kepada orang lain. Samada citer tu betul atau tak, tiada sapa buleh sahkan. 
YAng ni adalah sangat bahaya. 
TApi, jangan risau sangat. KAlau kita buat tatau je kat orang , lelama dia berenti lah. Takyah nak pepanjang citer gado sampai 4 tahun tak baik-baik. Huhuhu~


HArus ada golongan yang suka menjaga tepi kain orang lain untuk keselamatan dan kerukunan hidup. KAta ustaz yang kasi ceramah pasal jaga tepi kain ni...


 "Penting jaga tepi kain orang... KAlau tepi kain dia ada ular, kita kena warning dia. KAng, kalu dia terpijak ular tu, kita jugak yang kena bawak dia pi spital. NAk ke kita tengok orang tu sengsara akibat dipatuk ular.... sakit peritnya Allah je yang tahu. Orang MElayu dulu-dulu tak buat pepatah JAGA TEPI KAIN ORANG saja-saja. Ada sebab. Dan inilah maksudnya..."


Tapi....................


Orang skang ni tak suka dengan si penjaga tepi kain.

Dan orang skang dah tak pakai kain sangat.

Kita dah pakai seluar. Dan yang paling besh skali..

yang pakai skirt pendek. HAHAHAHA.. Diorang sengaja pakai skirt pendek sebab tak nak orang jaga tepi kain diorang.

Betul x?


Contoh orang yang mengumpat keji ni plak...

"Bila dia nampak ular kat tepi kain orang tu, dia tak tegur dan warning. TApi, dia pi heboh kat orang kampung suma cakap "woii ado ular kat tepi kain SI PEAH tu woii!!!" sambil gelak-gelak tak ketahuan hala. Dia lansung tak ada usaha nak tolong pukul ular tu atau at least cakap "shooh! shoohh!!" Bila orang tu dipatuk ular, dia hanya tengok saja... "

Tu la dia 'balaghah' atau dalam bahasa melayunya 'ibarat' dalah kehidupan. 


Sumber: google images
Jaga tepi kain cenggini besh gak kan? Sambil-sambil tu 'berdoa' agar kainnye terselak sikit.



P/S: Kepada rakan-rakan yang begitu mengambil berat dan menjaga tepi kain aku, terima kasih banyak. Terasa diri disayangi. 

Jaga hal tepi kain je, dalam kain tak yah la ekk..~ HUHUHUAHUHAUHA.

Bambam Bee sedang menunjukkan tanda dia nak adik baru.

~nak nangeh buleh?~



MySpace 


Sesapa antara korang yang pernah mengalami masalah keta takleh start sebab masalah kunci atau pun starter tu sniri?


Okeh..hari ni kita belajar hal kereta lak versi MAkbed.



Nama saintifik dia ialah : Ignition Key Switch.


Ye laa.. aku lah yang bermasalah tu.


Dan aku pasti bukan KUNCI kereta masalahnya.
Aku sungguh yakin, lubang kunci dan segala teknologi berkaitan lubang kunci yakni starter tu bermasalah.



GAmbo contoh selepas digoogle serata alam

Nama dalam surat beranak dia : Ignition Lock Cylinder


Takleh pulas. 



Kadang-kadang buleh. 



Selalunya tak buleh.


MySpace




Tapi, yang pelik tu, bila Inche Kitchi pulas, buleh plak?


Memang telah diperakui bahawasanya starter bermasalah.
Ketat sikit sebelum ni tapi takde lah sampai teruk cam skang.
NI gegara orang yang tidak berapa mengetahui cara nak start kereta tu la yang tak sabo nak pulas kunci masa repair kat bengkel ri tu.
Skali, kunci ni mmg dah problem. 

Dapat kat INche Kitchi, memang la itu bukan masalah.
Dia pulas kot mana pun sure buleh. 

TApi aku , tak boleh.
Aku lak memang jenis tak sabar, gelojoh campur baran. MAklumlah, aku ni keturunan Bezita kan... *tetibee
Pulas sekali, tak buleh.

8 kali pulas baru buleh.

Pastu, jalan la ke destinasi.

PAstu nak tutup enjin plak.
TAK BOLEH. Ketat!

Try beberapa kali, baru buleh tutup enjin.

Dah tutup enjin, pi jenjalan, nak masuk keta, nak start enjin, TAK BLEH PLAK DAH!!!!! 

Tuzki Bunny Emoticon 

 Sangkut..
Sangkut...
STuck!!

Sampai berpeluh haku dalam kereta.
MySpace



KAlau time aku bersendirian berhad takpe la.

Macam semalam, time hujan lebat lak, keta tu buleh wat ketegaq tak leh pulas kunci.
Anak-anak ada dalam kereta ni.
MEmang aku nangeh la dalam kereta tu.
Atoyaii....~


Skang ni aku sedang mengawal perasaan.
Rasa sedih, geram bila tengok Bambam Bee tu.
Elok satu bahagian, rosak plak lagi satu.
Even it is just a lubang kunci, but still kalau takde lubang tu, mana ko nak jolok kunci untuk start enjin ye dak?

PAham tak betapa pentingnya LUBANG dalam kehidupan manusia?

Dan aku marah sangat kepada si penjahanam lubang kunci Bambam Bee.

HAaaa..dah nyusah kan aku tau!



Dah cakap kat Inche Kitchi dah.
Dia cakap takyah wat pape lagi. Nanti dia repair.
Iskk..pening..pening.
elagi aku tatau apa kena ngan starter tu, aku takleh bertenang.
Ni lah dia sifat-sifat semulajadi aku. Kepochi tak habeh~
Aku cuma buleh doa setiap kali jangan le jadi menda teruk-teruk.

Untuk mengelakkan sebarang masalah, aku tak moh bawak Bambam Bee.
Kalau Inche Kitchi nak pakai, amek la bawak pi KL.
Aku pakai keta Ida je la.
Seb bek dia ada.
Kurau pun takde, pi Singapore.
BAmbam BEe plak merupakan kereta otometik.
Keta Ida dua bijik tu semua manual.
Walaupun, aku dah lama tak bawak keta manual, tapi bila di saat-saat kecemasan camni, kereta manual tak jadi masalah buat aku
. Kalau aku terpaksa bawak lori pasir atau lori 12 tayar sekalipun, aku memang slamber je bawak.
Janji apa yang aku nak tercapai~ Iaitu, gi beli pampers dan susu anak-anak kat TESCO dan gi agensi untuk bayar duit insurans kastemer aku.

Skang, aku memang geram.
Sebab aku takleh bawak keta kesayangan aku pi memana - hanya kerana aku tak pandai pulas kunci yang bermasalah tu.

Kutuk le aku cakap aku gelojoh ke, tangan tak bedung ke hape atau maybe aku ni saja buat lorat , tapi aku yang tau kalau kereta yang berfungsi dengan baik takkan menyusahkan tuan dia. 


Time macam ni lah aku memerlukan punching bag atau kicking pad. 



MySpace

24 Oct 2011

Wawan kena kudis plak

BAru 28 jam Inche Kitchi takde, aku dah mengharungi hari yang sungguh adventurous.  Hikhik~


Siang-siang aku dah bizi memenuhi jadual yang aku susun. Tengahari kol 2 ada meeting. LEpas meeting ado appoinment lak. Ok la, anak-anak dah tinggalkan kat Wana. 



Luka lecet ni dikesan 3 hari lepas. 2 hari tu aku biarkan je tapi tengok cam tak kering plak.
So, aku gi Klinik Saadiah since Klinik Pakar Ling tak bukak sebab hari Sabtu.
Dr. Saadiah kata, Wawan kena kudis. KAlau tak jaga betul, buleh merebak. Alhamdulillah, takde pulak bijik-bijik gelembung yang wujud selain dari yg ni. Dia kasi antibiotik dan ubat sapu.

Hari ni, aku tengok bahagian ni udah kering dan sudah berkuping. Yang tu yang aku nk tengok sesangat.

Wana memberi report bahawa Wawan asek nangeh je sepanjang hari ni. Kerap terjaga ketika tido. Dan nangeh bukan nangeh manja-manja tau. Nangeh ketaq, macam sakit atau tak selesa
. Ekceli, wawan memang asek merengek je sebaik sampai dari berjalan jauh menghantar APak ke Kuala Kubu semalam. MAybe dia letih, atau tak cukup kasih sayang sebab asyik terperap dalam baby seat je sepanjang perjalanan. 


Aku gi umah Jes petang tu. Ingat nak bawak Oni ngan Wawan gi umah dia skali, tapi meeting habih awal lak. So, aku pecut je terus gi umah dia. HAHAHA.. bajet nak bersembang sejam setengah, tapi seperti yg dijangkakan aku habih borak 3 jam kendian... 
Wana mesej cakap GELEMBUNG KEDUA telah muncul di belakang Wawan. 
Pulak dah..... 
Adakah kerana itu Wawan nangeh tak brenti?

 Aku cepat-cepat la balik. 
Tapi masa tu dah nak pukul 7 petang da. Ada tanda-tanda nak hujan. 
AKu naik atas gi umah Wana nak amik Wawan. Wawan tengah nangeh dengan dasyatnya. Nampak muka aku, lagi dia nangeh. Huuu~ Sedey lak tengok. Aku bukan buleh tengok anak nangeh teruk-teruk ni. Risau. 


 
Wana tunjuk belakang Wawan. Ada gelembung air lagi. TApi sebijik je.
Dengan Wawan dok berteriak, Oni pulak dok sibuk 'bertemuramah' ngan aku, aku tensen jap. 
Aku tepon Dr Ling mintak tutup klinik lambat sikit. Dr. Ling bersetuju untuk menutup klinik pada jam 7.45 petang. 

Maka, aku pun drive dengan cara drift la kan. Stended!
KAlau ada siren ngan lampu kecemasan yang nenong-nenong tu, kompem dah aku pasang dengan bangganya. Tapi, sebab takde aku kena bawak sopan-sopan.
TApi, tetiba hujan turun dengan lebatnya bila masuk kawasan Sri Manjung. 
Lebat sungguh~ Sampai kena pakai wiper peringkat tiga tau! 

Masuk Sitiawan, hujan lagi lebat. Ada la banjir sikit-sikit kat sesetengah tempat. Guruh dan petir serta kilat memancar-mancar. Oni plak buat scene...

"Ibu.... Takut!!!"Sambil nangeh. 
Adoiyaiii... ko ni. Ibu takleh jadi driver ambulans la kalu bawak ko skali. 
Yang Wawan pulak, baik pulak tido dalam car seat lepas penat menangeh. 

Sesampainya di klinik, aku cecepat turunkan Oni. Oni dok nangeh lagi macam aku ni nak tinggal dia sengsorang kat klinik tu. Haih! Kendian, aku cempung Wawan, bawak masuk klinik. Terus masuk bilik doktor. Wawan da nangeh balik. 

Dr. Ling timbang. Berat sudah jadi 7.3 kilo. Lepas dia check suma badan, siap tanggal suma baju pampes Wawan, Dr Ling cakap Wawan kena kudis. Tapi, dinasihatkan datang balik klinik hari Khamis untuk tengok keadaannya. Kalau dalam 3 hari ni, gelembung tu naik banyak, terus ke klinik.

Gelembung baru


Lega la aku dengar penjelasan doktor Cina yang agak pelat tuh. Aku memang camni. Selagi tak dapat opinion dari pakar kepercayaan aku, memang aku takleh dok diam. LAgi-lagi kalau bab baby. Kalau hal anak-anak, aku mmg caya kat Dr. Ling. Kalau hal aku lak, aku memang gi Dr. Saadiah jek. 

Nasib bek la Dr. Ling tak charge. Tu la first time pegi klinik FREE. HAhahaha... Lega sungguh. Alhamdulillah. Kalau klinik lain koman-koman kena RM20 hanya untuk consultation je. 

 Mekasih Dr. Ling kerana melegakan jiwa saya. Saya harap saya buleh berjiran dengan awak. HEEHHE..~ ntah mana rumah dia aku pun tatau. 

 Balik umah, pas mandi kan Oni dan aku sniri, aku keluar bilik tengok Wawan dah tido tersembam. Kesiann... tido sniri je. Susu pun tak minum. Letih la tu. Hujan masih lebat. Lebat sampai aku kena drive slow-slow dengan Oni yang nangeh tak berenti sebab takut kilat dan guruh. 

"Ibu.............hujan lebasss...."

"Oni, bukan hujan lebass. Hujan LEBAT laa.." aku masih lagi berusaha membetulkan tatabahasanya yang salah tu. Kalau ada Apak, tobat dia gelak dah. 

Kendian, aku buatkan susu untuk Oni dan aku tidokan. Lepas aku tidokan Oni, aku pun kemas rumah. Cadang nak mop lantai. So, aku pun prep kan la barang nak mop. Aku bubuh sabun dalam timba. Tetiba telepon bunyi.... AKu pun jawab la.

Alih-alih je, timba aku jadi camni...



Tahniah Makbed. Anda memang ibu yang mabeles. Jom kita main buih!!!!

Wawan kena kudis plak

BAru 28 jam Inche Kitchi takde, aku dah mengharungi hari yang sungguh adventurous.  Hikhik~


Siang-siang aku dah bizi memenuhi jadual yang aku susun. Tengahari kol 2 ada meeting. LEpas meeting ado appoinment lak. Ok la, anak-anak dah tinggalkan kat Wana. 



Luka lecet ni dikesan 3 hari lepas. 2 hari tu aku biarkan je tapi tengok cam tak kering plak.
So, aku gi Klinik Saadiah since Klinik Pakar Ling tak bukak sebab hari Sabtu.
Dr. Saadiah kata, Wawan kena kudis. KAlau tak jaga betul, buleh merebak. Alhamdulillah, takde pulak bijik-bijik gelembung yang wujud selain dari yg ni. Dia kasi antibiotik dan ubat sapu.

Hari ni, aku tengok bahagian ni udah kering dan sudah berkuping. Yang tu yang aku nk tengok sesangat.

Wana memberi report bahawa Wawan asek nangeh je sepanjang hari ni. Kerap terjaga ketika tido. Dan nangeh bukan nangeh manja-manja tau. Nangeh ketaq, macam sakit atau tak selesa
. Ekceli, wawan memang asek merengek je sebaik sampai dari berjalan jauh menghantar APak ke Kuala Kubu semalam. MAybe dia letih, atau tak cukup kasih sayang sebab asyik terperap dalam baby seat je sepanjang perjalanan. 


Aku gi umah Jes petang tu. Ingat nak bawak Oni ngan Wawan gi umah dia skali, tapi meeting habih awal lak. So, aku pecut je terus gi umah dia. HAHAHA.. bajet nak bersembang sejam setengah, tapi seperti yg dijangkakan aku habih borak 3 jam kendian... 
Wana mesej cakap GELEMBUNG KEDUA telah muncul di belakang Wawan. 
Pulak dah..... 
Adakah kerana itu Wawan nangeh tak brenti?

 Aku cepat-cepat la balik. 
Tapi masa tu dah nak pukul 7 petang da. Ada tanda-tanda nak hujan. 
AKu naik atas gi umah Wana nak amik Wawan. Wawan tengah nangeh dengan dasyatnya. Nampak muka aku, lagi dia nangeh. Huuu~ Sedey lak tengok. Aku bukan buleh tengok anak nangeh teruk-teruk ni. Risau. 


 
Wana tunjuk belakang Wawan. Ada gelembung air lagi. TApi sebijik je.
Dengan Wawan dok berteriak, Oni pulak dok sibuk 'bertemuramah' ngan aku, aku tensen jap. 
Aku tepon Dr Ling mintak tutup klinik lambat sikit. Dr. Ling bersetuju untuk menutup klinik pada jam 7.45 petang. 

Maka, aku pun drive dengan cara drift la kan. Stended!
KAlau ada siren ngan lampu kecemasan yang nenong-nenong tu, kompem dah aku pasang dengan bangganya. Tapi, sebab takde aku kena bawak sopan-sopan.
TApi, tetiba hujan turun dengan lebatnya bila masuk kawasan Sri Manjung. 
Lebat sungguh~ Sampai kena pakai wiper peringkat tiga tau! 

Masuk Sitiawan, hujan lagi lebat. Ada la banjir sikit-sikit kat sesetengah tempat. Guruh dan petir serta kilat memancar-mancar. Oni plak buat scene...

"Ibu.... Takut!!!"Sambil nangeh. 
Adoiyaiii... ko ni. Ibu takleh jadi driver ambulans la kalu bawak ko skali. 
Yang Wawan pulak, baik pulak tido dalam car seat lepas penat menangeh. 

Sesampainya di klinik, aku cecepat turunkan Oni. Oni dok nangeh lagi macam aku ni nak tinggal dia sengsorang kat klinik tu. Haih! Kendian, aku cempung Wawan, bawak masuk klinik. Terus masuk bilik doktor. Wawan da nangeh balik. 

Dr. Ling timbang. Berat sudah jadi 7.3 kilo. Lepas dia check suma badan, siap tanggal suma baju pampes Wawan, Dr Ling cakap Wawan kena kudis. Tapi, dinasihatkan datang balik klinik hari Khamis untuk tengok keadaannya. Kalau dalam 3 hari ni, gelembung tu naik banyak, terus ke klinik.

Gelembung baru


Lega la aku dengar penjelasan doktor Cina yang agak pelat tuh. Aku memang camni. Selagi tak dapat opinion dari pakar kepercayaan aku, memang aku takleh dok diam. LAgi-lagi kalau bab baby. Kalau hal anak-anak, aku mmg caya kat Dr. Ling. Kalau hal aku lak, aku memang gi Dr. Saadiah jek. 

Nasib bek la Dr. Ling tak charge. Tu la first time pegi klinik FREE. HAhahaha... Lega sungguh. Alhamdulillah. Kalau klinik lain koman-koman kena RM20 hanya untuk consultation je. 

 Mekasih Dr. Ling kerana melegakan jiwa saya. Saya harap saya buleh berjiran dengan awak. HEEHHE..~ ntah mana rumah dia aku pun tatau. 

 Balik umah, pas mandi kan Oni dan aku sniri, aku keluar bilik tengok Wawan dah tido tersembam. Kesiann... tido sniri je. Susu pun tak minum. Letih la tu. Hujan masih lebat. Lebat sampai aku kena drive slow-slow dengan Oni yang nangeh tak berenti sebab takut kilat dan guruh. 

"Ibu.............hujan lebasss...."

"Oni, bukan hujan lebass. Hujan LEBAT laa.." aku masih lagi berusaha membetulkan tatabahasanya yang salah tu. Kalau ada Apak, tobat dia gelak dah. 

Kendian, aku buatkan susu untuk Oni dan aku tidokan. Lepas aku tidokan Oni, aku pun kemas rumah. Cadang nak mop lantai. So, aku pun prep kan la barang nak mop. Aku bubuh sabun dalam timba. Tetiba telepon bunyi.... AKu pun jawab la.

Alih-alih je, timba aku jadi camni...



Tahniah Makbed. Anda memang ibu yang mabeles. Jom kita main buih!!!!

Bila orang Terengganu google...





besembur neskepe aku masa aku nampak menda ni. 
MORAL: Jangan minum semasa blog walking.


Nasib baik bukan TIMBALAND , kan?

Bila orang Terengganu google...





besembur neskepe aku masa aku nampak menda ni. 
MORAL: Jangan minum semasa blog walking.


Nasib baik bukan TIMBALAND , kan?

BREAKING DAWN PART 1 OFFICIAL PREMIER - tiket sudah kompem weh!



I miss my friends... Zima and Al-Phaten. Dah setahun kot tak jumpa.

Soon, we'll be reunited in Breaking Dawn PArt 1 Official Premier on 23rd November 2011. 
Miss you guys a lot!

Kali ni, team lebih ramai. Banyak new born yang join.
Aku, takde bawak new born. Aku tak ingat last premier untuk Eclipse berapa ramai, tapi yang Breaking Dawn ni group aku ada 25 orang. 
Still the biggest crowd eva!

*****


Twilight Saga : ECLIPSE Official Premier.
Ni kitorang punya crowd je ni. KAlau nak kompol suma crowd yang join, dan semestinya kipas-payah-nak-mati TWILIGHT, aku rasa tak cokop camera kot. 
Tak masuk ngan yang datang bergigi taring ngan berdarah-darah agi gara-gara cosplay punya hal. AHAHHA.. tu gilo. Aku je maintain tak berapa nk gilo sangat.

Anyway, tak berapa nak gilo sangat pun, crowd aku menang first price cosplay masa Eclipse tu. 
Sapa menang?





Budak ni la menang. Dia jadi Alice Cullen malam tu.
 Alice Cullen di atas adalah Al-Phaten @  Fatin. Da kawin daaa bulan Julai ritu.... 
Dia kawin ngan Jasper dia la. Eii..siyes muka laki dia cam JAsper tau.


Cam EMO tak? haha.. ni namanya kumpulan emo-tak-habih-habih.





Masa Eclipse ni, aku dapat kawan baru. 
Yang rambut gerbang-gerbang tu. Itu le Zima yang aku asek dok sebut-sebut. 
We became friends instantly.
And we are best friends NOW. 
Senang je kan buat kawan? 
BUat kawan aku reti. 
BUat musuh, aku tak berapa nak pandai lagi la. 
Perlu belajar tak seni membuat MUSUH?


Nih tahun 2010. Aku dah slim sikit. BUlan berapa ekk? Rasa bulan July kot.


*****




Twilight Saga : NEW MOON Official Premier.







Masa New Moon ni pun, aku dapat kawan baru gak. 
Yang kat tetengah tu. Cikin nama dia.
Cikin ni lagi la fanatik gila kat Twilight sampai botol air ngan sampul duit raya anak buah dia pun dia wat gambo Edward, Bella ngan JAcob. Ngaaaaa~! 
Tensen aku nengoknye. 


Dalam ni aku nampak kurus sikit. HAHAH..
Ni tahun 2009 maa. Aku baru je pas habih pantang bersalinkan Oni.


****

Tiket dah confirm. 
Rasa malas lak nak tempek gambo tiket tu kat sini. 
Takut kang ado orang jeles... muahahahha.
Sesapa yg lain ada pegi jugak Breaking Dawn PArt 1 Premier tu, roger Makbed ek. 
Buleh la kita bersalam-salam , tukar number telepon ke, tukar rim tayar ke hape nanti...*tetiba lak neh???

Premier tu akan berlaku pada 23rd Nov 2011, di Pavillion KL bermula jam 8malam sampai la tengah malam kot. HAHAHA... Cam nak pi kelabing lak
Inche Kitchi dah kasi signal, angguk-angguk dan cakap "pergilaaa..." 
Aku mintak izin dari tahun lepas lagi sebaik saja abih tengok Eclipse. BUleh??
Seb bek la waktu bersalin Wawan tu jatuh bulan June, bukan November. 

Theme untuk Cosplay pada kali ni ialah Wedding Theme
Ikut wedding si Bella ngan Edward Cullen la kan. 
Malaih nak join cosplay da kot kerana salah satu sebabnya, perut aku belum flat lagi.... TET!


Papepun, I just wanna have a good time with my friends yang dah lamaaaa sangat tak jumpa. 
This is horey-horey time. Oni ngan Wawan, tinggal umah Mama Wana je. Takleh ikut. Hehehe.. ~

22 Oct 2011

Beranak semudah ABC. Siyes hampeh~ PAtut le ramai orang buang bayi jek. Tengok gambo ni la kot.





Owwhh..terpaksa aku mencemari blog Makbed's Journal yang terkenal dengan kesuciannya ini dengan gambo semacam ni. 

Allahurabbi!~

Terkesan kat hati aku tau.

Tak kisah le ini cuma lakonan semata-mata, saje nak test power ke, tapi apsal la pi buat kerja lagu ni? Personally, aku rasa dipersendakan. 
Sapa yang rasa dipersendakan? 
Aku la.. 
Sebagai wanita, sebagai ibu..aku rasa bukan aku je sentaps.
Melahirkan baby bukan semudah ABC tahu!
This is offensive.

Ingat kengkawan, adik-adik sume...
Jangan la kita jadi camni ek.
Tahukah bahawa kelahiran seorang manusia, bermula dari terjadinya janin dari benih ibu dan ayah tu sesuatu yang SANGAT SUCI dan dinyatakan jelas di dalam Al-Quran satu persatu. 
AKu tak sure la dalam Bible ada ke tak hal kejadian manusia disebut, tapi kerja-kerja lagu ni dah rupa macam orang tak de nilai respek dalam hidop.

Life is about RESPECT. 
Giving birth is a process beyond imagination and expectation. 

Sangat sedey.... 

Korang sedey tak?

And I bet, orang yang buat menda ni pun tak tau beranak tu camana rupa. Huuuu~ 

Care to comment?

Aku jumpa gambo ni kat fesbuk. 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram