Followers

15 Nov 2011

Mana satukah yang penting?

Got this article from web.. nice to share (medical card is important)..

Prinsip asas kewangan yang sebenarnya ialah seperti berikut :
kena buat ikut turutan

1. Beli polisi perlindungan atau insurans perubatan ( medikal kad )
2. Pastikan ada tabung kecemasan ,bermaksud duit simpanan dalam bank ( RM5000 - RM20000 )
3. Bila dah ada duit lebih, barulah kita melabur dalam instrumen pelaburan
4. Bila dah kaya , buat pelaburan dalam hartanah
5. Dan seterusnya..... 

So,saya agak kurang senang bila ada ejen unit trust datang jumpa kita dan menceritakan ttg simpanan hari tua and what not...saya jawab senang jer...betul ker cara u nak nasihat i uruskan kewangan i nie??...

saya tanya balik,kalau saya menyimpan RM100 sebulan dalam unit trust,dalam 15 tahun nanti saya boleh dapat dalam RM70,000 ( anggap kita dapat dividen 15% setahun )...

tapi kalau saya terkena musibah ( penyakit,kemalangan dan sebagainya ) yang memrlukan jumlah sebanyak RM 70,000,maka habislah simpanan saya selama 15 tahun !!

abih pengurusan kewangan apa yg saya buat sekarang nie !!!!

terus member tak leh jawab!! ..kan sampah tuu..

Saya juga ejen unit trust di syarikat no 1 diMALAYSIA... tapi bila ada org tanya saya dan kata nak buat pelaburan,saya akan tanya balik " Dah buat yang No 1 dan No 2 ke belum ??"

"..kalau mereka kata belum,saya kata pada mereka ," tuan boleh balik rumah dulu,buat yang NO 1 dan No 2 baru datang jumpa saya untuk buat pelaburan.


Petikan dari fesbuk. TAkde link plak. Sori... But thanks to sesapa yg buat ni. 

*****


Artikel pendek ni dikongsi dalam fesbuk aku oleh seorang teman menceritakan betapa sebahagian besar daripada kita tidak begitu tahu dan paham tentang kepentingan insurans dan medical card dalam kehidupan yang serba mencabar ni. And, most of us are scared or sometimes frantic when they were informed the price of medical card and life insurance. 

NAk tanye je...

Susah tak kalau menyimpan RM200 dalam insurans.
Dalam Rm200 tu la duit insurans nyawa ko, duit medical kad dan sekali saving and saving tu pun bukan calang-calang saving?
Siap ada investment lagi. 
Kalau menyimpan RM200 kat dalam bank sampai 15 tahun, buleh kumpul ribu-ribu , tapi bila kita ditakdirkan sakit, nak pakai duit dan duit saving tu dikeluarkan, apa lagi yang tinggal dalam akaun saving kita tu? 15 tahun menyimpan penat-penat, ikat perut sume, skali bila eksiden, kena kuar duit saving tu. 

Ce camni plak. 
Spend the sama amount on insurance (choose the best one). Kat situ memang dah dibahagi siap-siap berapa persen tang insurans dan berapa persen tang saving.
FYI, insurance ni biasanya Nilai Tunai. Itu la duit simpanan korang.
Sila check balik polisi masing-masing tentang wujudnya nilai tunai tu pada agen insurans masing-masing. Kalau korang nak nilai tunai tu jadi banyak after 20 years, tambahkan la duit untuk saving anda tu. 
Percaya tak, hanya tambah Rm10 je pun dah cukup boleh merngubah jumlah nilai tunai insurans korang. Sekajp korang, sekejap anda. Ape daa... 

Ok.. Kate la, korang sakit, atau eksiden, memerlukan rawatan pembedahan puluhan ribu ringgit, masa tu la medical card digunakan.
So, tak terusik sikit pun Nilai Tunai yang ada dalam akaun insurans korang. 
TAk usik lansung simpanan dalam tabung ayam atau tabung ASB anda.
TAk usik pun duit poket mak ayah dan sedara mara. 
BErkat bayar duit medical card (yang korang rasa sgt mahal tetiap bulan) tu, ia berguna bila korang sangat memerlukan. 
And FYI, lagi mahal medical card korang sanggup bayar, lagi besarlah manfaat spital yg korang bakal terima. Dan, katalah korang tak guna pun lansung medical card tu in a year, boleh dapat saguhati plak lagi. We reward you, for being healthy. 
Orang lain ado ke nak bagi reward sebab sihat terlebih? Ade..ade..?

Begitulah serba sedikit leteran tentang kepentingan insurans pada kita, khususnya masyarakat Melayu. 
Ni aku explain menggunakan gaya bahasa tersendiri la.
Senang korang nak paham. 
Sapa-sapa yang tersedar tentang kepentingan insurans tu, cecepat la kontek memana agen insurans yg berdekatan dengan anda, ataupun kontek je la aku ye. 
Papepun, persediaan itu pentiing. We don't know what comes first - tomorrow or sorrow. 



Habih dah kempen.



(pilih agen yang betui ye.aku paham, selalunya agen ni ada yang korup)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram