Followers

20 Sep 2011

Padan le diam je anak aku



Semalam takleh tido. Semput lak. 
LEwat malam, dekat nak pagi baru amik ventolin, pastu ngantuk giler. 
Hadui...


Lepas Inche Kitchi kuar gi kelas, aku pun sibuk-sibuk di dapur.
Hari ni hujan. Jadi, aku jerang air untuk mandikan Wawan. Dia mandi kat sinki aje.
Orang lain bangun pagi gosok gigi, Wawan plak bangun pagi tengok tv. Kak Oni lah yang temankan. 
Bukak Baby TV je.... 
LAYANZZZ....


Lepas siap mandi, dah pakai siap pakai baju suma, aku ke dapur.
Wawan aku baringkan atas tilam depan tv. 
Kendian, aku gi bekfes ngan Oni. 
Tinggallah Wawan bersorak-sorai di depan tu. Kemain ko anak haku ni. 
Dia sorang punya suara je macam ada 4 budak kecik dalam umah.
Kak As Pengasuh tepon tanya klinik pakar kanak-kanak bukak jam berapa, pun kendiannya tanya aku," ada sapa kat umah bising-bising tu?"


"Heh, sapa lagi Kak. Najwan laaa. Dia dok bersembang sengsorang.."


Dah abeh makan, aku gi dapo cuci apa yang patut. Tinggal Oni je kat depan dengan si adik. 
Wawan dah start nangeh. 
Bosan le tu. Lagipun, biasanya lepas mandi pagi, Wawan akan lapar dan mengantuk. 
Saje je aku biar dia panggil lama-lama. 
NAk bagi dia nangeh.


Tak lama je pastu, Wawan nangeh mintak susu.
Kuat lak tu. 
Aku tengah cuci pinggan tak abih gi. 
Tetiba si Oni datang sambil pukul-pukul paha aku.

"Bu, Adik angeh...." katanya.


"Ok.. Kakak pi amik botol susu adik. Ibu nak buat susu," kataku sambil tangan dok cuci pinggan. 


Oni tak menjawab tapi dia terus lari ke depan dan datang balik dengan botol susu si Adik. 


"Pandaaaiiiinye anak Ibu ni..." 


Oni diam gak.
Mulut dia ada puting. 
Takleh cakap. Takpun dia malas nak cakap.
Kalau Adik dia nangeh, Oni memang tak betah duduk. 
Sekejap ke depan, sekejap ke belakang. 


Sedang aku dok bancuh susu, tetiba aku perasan yang umah aku tetiba sunyi. 
Dah takde suara tangis Wawan. 


"Eh, dah penat ke anak aku ni nangeh? Senyap je.." aku berpikir sorang-sorang.


"Oni...! Kamu wakpe?" panggilku dari dapo. 


"Nih.. Adik ni..." Oni menjawab dengan pelat comel. 


Aku terus ke depan dengan botol susu Wawan. Tengok kaki Wawan dok menguit laju je - tak tido lagi la. Tapi, baiklah pulak budak ni nangeh-nangeh pehtu diam sniri. 


Rupanya.....











Oni gi sumbat puting kat Adik. 
Patut la budak kecik tu diam. 


Kakak dan Adik memang takleh dipisahkan


Bagus anak Ibu ni. 
Buleh tolong Ibu kat umah jaga Adik.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram