Followers

23 Jul 2011

Kegunaan Lesung Batu dalam sesebuah rumahtangga









Anda kenal apakah ini?
Yaa... 
Ini adalah gajet paling otai meskipun teknologi dapur telah berevolusi dengan pesatnya. 
Jarang kita pi rumah orang takda menda ni. 
Kenapa ia begitu penting dan perlu ada di rumah?
Sebab menda ni lah yang paling munasabah untuk digunakan bila nak buat sambal belacan. 
Kan?
Cuba la buat sambal belacan pakai blender... kalau mak mentua tak nampak takpe. Kalau dia ada, dia cebik je mulut tu kang. 
"Penyegan!" 


 Berbanding blender. harga syiling sebijik lesung batu tidaklah mencapai ratusan ringgit. Nak lepas RM50 pun payah. Of course harga lesung ni bergantug kepada saiznya. Lagi besar, lagi mahal dan lagi banyak buleh isi. KAlau kecik, payah sikit nak guna. MAcam Mak aku, dia ada 2 lesung - besar dan kecik.
Yang besar gua untuk masak-masak, tumbuk sambal segala.
Yang kecik tu dia wat tumbuk herba, ubatan, inai... 


Berikut aku senaraikan kegunaan lain lesung batu


 Sebagai simbol kewanitaan
Tengok je lesung tu. KAlau putih bersih, siap berbatu-batu serpih tu tanda jarang memasak la tu. Lesung batu yang sering digunakan haruslah licin dan berwarna sedikit gelap di dalamnya. 


Sebagai medium penyampai keinginan dan emosi
Biasanya, emosi si pengguna lesung boleh dikenalpasti daripada kadar kenyaringan dan kekuatan pukulan lesung tu. LAgi kuat kelentung-kelentangnya, makin anda perlu berjaga-jaga. Baik anda ingat balik dosa apakah yang anda buat sampai dia menumbuk sambal belacan tu dengan begitu 'gagah' sekali.


Sebagai medium penyampai maklumat.
Haa..ini selalu berlaku kat rumah 'mangkuk tingkat' atau rumah flet. Sengaja je tak lapik bontot lesung tu supaya bunyi nya jadi nyaring bila menumbuk. Tu sebagai isyarat bahawa "aku sedang memasak wahai jiran-jiranku sekelian..." atau pun untuk memberitahu sekelian alam bahawa anda memang berada di rumah ketika itu. 


 Sebagai hadiah perkahwinan yang indah khabar dari rupa.
Dengan balutan yang cantik, pastikan masukkan dalam kotak dulu akan memerikan impresi kepada pengantin baru bahawa hadiah pembrian anda tu sesuatu yang sangat mahal.


Sebagai pengasah pisau
Takyah beli batu asah tu. Asah je kat anak batu lesung. Grenti tajam. Opss, tidak berhasil untuk asah pensel ye.


 Sebagai alat mempertahankan diri.
Ini memang anda semua dah tahu cara kan....




 Lesung batu ni takleh guna wat oren jus. Sebab tu la kena ada blender gak. 
Tapi, oren jus buleh beli kat kedai. Ada dipek dalam kotak. Sambal belacan ado ke yang pek dalam kotak jenama Marigold?
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram