Followers

24 Jul 2011

Day 14 - perkara menarik yang anda lakukan hari ini - pencarian pelengat di pasar tani


Semalam, tetiba Mak teringin nak makan Puding Caramel. Dia suruh aku buatkan. MEskipun puding tersebut gulanya terhangit sikit, komen yang diterima dari para juri terpilih begitu memberangsangkan. Abah sempat makan puding tu, dan dia suruh buat lagi sekali. Huuu....

Kesahnya, umah Mak aku ada pelengat tapi pinggan bulat beso nak tunggangkan puding tu takde. Yang ada pun pinggan makan nasik aje - muat-muat mulut pelengat tu. Bila diterbalikkan, abih tumpah suma gula, bercucuran di tepi-tepinya. 
Tak shantek laa....

Maka, hari ni nak buat lagi puding caramel, aku ajak Mak cari pelengat kecik sikit. Kebetulan, Kimi nak kena naik bas jam 10 pagi. So, lepas antar Kimi nek bas, aku, Mak, Alang ngan Oni pi la pasar tani dekat stadium tu.

Misi utama nak gi beli pelengat. Tapi, jalan -jalan lagi sudahnya aku siap beli kasut crocs sepasang kat Oni dan beberapa helai baju baru untuk beliau. Kasut Oni udah kecik dah. Baju-baju pun cemtu. Aku lupa anak aku ni dah nak masuk 2 tahun dah. HAHAHA. Apak, bank in duit lebih sikit buleh baju Oni dan Dik Wan. Baju Ibu takpe. Ibu kena pakai baju kecik-kecik je. HEHEH...

Balik umah, aku terus start masak puding. Semalam, aku bubuh roti. Hari ni, aku letak biskut 4 segi lak. Aku dah nak habih pantang, so biskut 4 segi sudah tak makan dah. Heee.... Awal-awal lagi aku panaskan periuk kukus. Senang, bila dh siap bancuh adunan puding, aku buleh terus masukkan je dalam periuk kukus tuh.

10 minit lepas aku masukkan pelengat yang sudah dimasukkan bancuhan puding, aku duduk depan menyusukan Najwan. Tetiba bau sesuatu menusuk idung. Makin lama, makin menyengat bau nye. Mak aku tanya la apadah jadi ngan puding aku. Ntah-ntah hangit. 
Iskk.tak mongkin, sebab aku baru letak puding tu 10 minit je. Patutnya 1 jam gitu baru la masak betui.

Mak tak pueh hati, maka beliau memerintahkan Alang untuk pegi check. Ropanya, air dalam periuk kukus tu udah kering............

Alang pun tambah la air. Pehtu, Alang datang memberitahu sesuatu kepada Mak...


"Mak, periuk Mak tembuih...."



Alamak, aku sudah menembuskan periuk kukus MAk yang berusia ratusan abad itu!!! Oh tidak!!!! Peiuk antik tu. Walaupun periuk tu kemek-kemek, tapi ia sudah lama berbakti kepada kitorang.

Aku pun konon-kononnya cemas la kan, gi gak tengok sniri tahap ketembusan periuk tu. Oh besar gak lubangnye tau!

"Tadi kita pi pasar tani cari pelengat ja. Tak cari periuk kukus skali.." kata Mak gelak-gelak. Memang la, periuk kukus banyak gak kat pasar tani nun. 

"Ala mak ni..... Mana lah nak tau periuk ni nak tembuih hari ni. Mak puuuunnnnn...... Nanti la beli," kataku, memberikan janji palsu kat Mak. HAHAHAHAHAH...

Bila plak aku nak gi beli periuk kukus tu? Kali ni kalu nak beli kat Mak pun, kena cari yang tak cokia punya la. Nasib baik MAk cool je pasal periuk kukus dia tuh. Kalau dia meratap tangeh, kena gi beli gak la periuk tuh nanti. 

Puding caramel biskut 4 segi tu menjadi sejadi-jadinya despite the incident earlier. Abah makan dengan penuh berselera . 
Err... Abah, Abah takleh makan bebanyak menda ni. 2 hari lepas Doktor dah kasi warning dah....... 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram