Followers

23 Jul 2011

Dah amik ashtray ke belom?

Tibalah tika yang ditunggu bila Mak Leha dan suaminya Pak Jabir mahu menghantar anak kelima mereka, Heykal masuk Politeknik. Segala persiapan telah dibuat. Barang-barang suma sudah diangkut masuk bonet kereta.

Risau bukan kepalang bila memikirkan sapalah yang bakal jadi roomate si Heykal nanti. Bilik asrama Heykal kongsi dengan lagi 3 orang teman. Mak Leha sempat berkenal-kenalan dengan para roomate dan ibu bapa masing-masing.

"BApaknya, camana kalau Heykal dapat roomate yang merokok?"tanya Mak Leha sebaik saja melabuh punggung di kerusi sebelah pemandu.

Pak JAbir diam aja. Dia pun risau jugak Tapi, sebagai bapak, diam-diam suda la....


Pak JAbir baru aje nak start enjin keta, dia nampak roomate Heykal berjalan pergi ke tempat parking. Oh, dia gi jumpa mak dia. Mak dia pun dah start enjin kereta nak bergerak balik. Lepas salam-salam suma, budak lelaki tu pun babai-babai la mak dia....


Tetiba mak budak tu tanya.... "Zaki, ashtray dah amik dah?"

Pak Jabir terkejut.

"Alamak roomate anak aku merokok ke?" pikir Pak Jabir , kemudiannya dia menyuarakan kerunsingan kat Mak Leha pulak.

"Ye ke bapaknya. Tak kot....." Mak Leha cuba brpikir positip.

"Tu, tadi aku dengaq mak dia tanya anak dia, dah amik ashtray ka belum? Punya la baik mak dia, bagi sapot anak nak isap rokok!" beritahu Pak Jabir.

Mak Leha toleh belakang kereta cuba meninjau-ninjau budak lelaki tu dengan mak dia.






"Bukan la Bapaknya. Bukan ashtray lah. X-RAY! Iskk..." beritahu MAk Leha sebaik saja terlihat budak lelaki tu mengeluarkan envelope besar betulih Kementerian Kesihatan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram