Followers

24 Jul 2011

Beza Wiladah dan Nifas

Ada orang tanya aku perlu kah mandi wiladah sebab sebelum dia ingat mandi wiladah tu sama macam mandi wajib kerana nifas. Aku ada survey tanya kengkawan , tapi ropanya banyak yang taktau mandi wiladah dan mandi nifas tu tak sama, dan kedua-duanya wajib. 

Bagaimanapun, bagi yang taktau pasal mandi wiladah ni, jangan risau. Sebab kita taktau kan. Allah tu Maha Pengampun. Cukup lah asalkan kita sudah mandi nifas, tu dah kira sempurna. AKAN TETAPI, bila dah tau ni, WAJIB kena buat. Sebab kalau tak buat, BERDOSA oke. 

Ni Makbed cari dalam internet je sebab Makbed tak larat nak taip apa yang ada dalam kitab. Kalau sukakan ilmu dan eager to know more, buleh cari dalam internet ataupun belilah buku-buku agama. Nak lagi senang, tanya ustaz atau ustazah ye. 




Mandi kerana wiladah dan nifas

Seorang perempuan yang telah selesai melahirkan anak mempunyai kewajipan tertentu iaitu mandi kerana beranak (wiladah) dan mandi kerana nifas.
Para ulama telah ijmak mengatakan bahawa wajib mandi dengan sebab keluar darah nifas. Termasuk di dalam perkara yang mewajibkan mandi ialah wiladah iaitu mandi kerana beranak, sekalipun melahirkan tanpa basah (darah). Begitu juga bagi perempuan yang mengalami keguguran anak, tidak terkecuali daripada kewajipan mandi, sama ada keguguran itu hanya berupa darah beku (‘alaqah) ataupun hanya berbentuk seketul daging (mudhghah).
Bagi sebilangan perempuan yang terpaksa menjalani pembedahan perut untuk mengeluarkan anak, maka dikategorikan hal yang sedemikian itu sebagai wiladah maka wajib ke atas perempuan tersebut melakukan mandi.
Perlu diingat, mandi kerana beranak dan mandi kerana nifas mempunyai perbezaan. Bagi mengelak kekeliruan, maka darah nifas ialah darah yang keluar dari rahim perempuan selepas melahirkan anak sekalipun hanya setitik. Bermulanya darah nifas itu keluar sebelum berlalu lima belas hari setelah seseorang perempuan melahirkan anak. Andaikata darah itu tidak keluar melainkan setelah berlalu masa selama lima belas hari atau lebih, maka darah yang keluar itu tidak dikatakan sebagai nifas tetapi ia merupakan darah haidh. Maka dalam hal ini perempuan tersebut diwajibkan mandi kerana nifas.
Manakala mandi kerana wiladah ialah apabila seorang perempuan itu melahirkan anak atau mengalami keguguran anak sekalipun hanya berupa darah beku (‘alaqah) atau hanya berbentuk seketul daging (mudhghah). Maka wajib bagi perempuan itu mandi kerana beranak (wiladah) setelah berlakunya kelahiran atau keguguran sebagaimana disebutkan.
Maka apabila seorang perempuan telah melahirkan anak, dia wajib mandi kerana beranak (wiladah) dan wajib juga ke atasnya mandi nifas setelah berhenti darahnya atau habis tempoh masa yang sederhana iaitu empat puluh hari empat puluh malam atau masa paling maksima selama enam puloh hari enam puloh malam.
Sayugia diperingatkan bahawa adalah wajib bagi seorang perempuan itu mengetahui hukum-hukum berkaitan dengan mandi wiladah dan mandi kerana nifas, dan wajarlah bagi suami yang mengetahuinya mengajarkan hukum-hukum tersebut kepada isteri masing-masing.


Sumber: SINI



NIat mandi sama macam niat mandi hadas besar yek.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram