Followers

29 Jul 2011

Alhamdulillah....

"Ibu... adik nangesh..."

"Ibu...adik aga..."

"Hoh! Adik aga. Na na... tak tawooo.." sambil tunjuk jari telunjuk.

"Ibu, jom akan acik..." (Jom makan nasik)

"Nak kit."  ( Nak sikit)

"Ibu, nak elet..." (Ibu, nak cekelet)

"Alo.... Ayaahh. Ana tu?" (Halo, Ayah. Kat mana tu?)

"Bak, bak. Nak totop.." (Bak, nak tutup.)

"Bak mot.." (Bak remote.)

"Meh..meh... Dodok!" (Meh, duduk.)

"Ibu,..... Adik ana?" (Ibu, adik mana?)

"Ibu..... nak ayang..."  (Ibu...nak sayang..)

"Ibu, nah. Pakai minyak," sambil hulurkan minyak urut.

"Nak pakai koken...Pakai koken kat kaki..." sambil hulurkan stokin kat aku. Yelah..aku dalam pantang kan kena pakai kokain stokin.

Itulah dia antara dialog-dialog comel Oni kat umah. Kurang sebulan dari skang, Oni akan berusia 2 tahun. Dah boleh bercakap dah. Dah banyak perkataan yang dia buleh sebut dan banyak menda-menda di rumah yang dia boleh sebut namanya satu-satu. Cepatnya masa berlalu.

Tapi, dalam banyak-banyak perkataan yang Oni sebut, aku paling suka dengar Oni memanggil Ibu dan Ayah. Suaranya lembut saja bila memanggil orang tuanya. Sama jugak kalau dia panggil Uwan dan Atoknya.

"Uwaaaaaaaannn..... nak kong."

Tokwan yang sakit belakang, malas nak dokong pun buleh cair hati bila dengar suara cucu meminta camtuh. Apatah lagi bila Oni buat muka comel ngan mata berkelip-kelip. Adeh...hati yang tengah marah pun buleh kansel, tak jadi marah dah.

Yang Atok plak, petang-petang nak tulis ringkasan dalam bilik Najwan. Tapi, bila Najwan ada dalam bilik, lagi dia malas nak wat keje. Tengok Najwan tido, dia pun nak tido skali. Bila Najwan bangun, Atok sibuk nak gomol Najwan plak. Ni lah susah kalau ada Tokwan dan Atok yang masih bekerja. Bila cucu datang, suma malas nak pi opis. HAHAHAHAHHAHAHA.....


Alhamdulillah.... aku dikurniakan anak-anak yang sihat dan ceria, lagi menceriakan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram