Followers

5 Apr 2011

28th Week - OGTT atau minum ayaq maneh

Sudah masuk minggu ke-28.
Kurang dari 80 hari lagi nak 'meletopzz'.
Kurang 2 bulan lagi nak menambah berat tanpa rasa bersalah dan merasai nikmat gemok berlebihan.
Lepas dari tempoh tu, doakan aku kembali kurus.
Tak kurus banyak sangat pun, asal kurus je la.
Kalu tak jenuh la aku nak wat giveaway lagi.

Mak suruh aku tangguh anak no-3 sampai anak-anak yang ado ni besar dulu.


I took leave purposely today for the OGTT.
Memang standard procedure ke atas wanita hamil antara 24 ke 28 minggu dan ke atas.

What's OGTT?

Menurut Encik WIKIyaya, OGTT stands for Oral Glucose Tolerance Test. It's actually a test where ayaq glukos or ayaq maneh diberikan kepada orang yang ditest, kemudian sampel darah orang yang disuruh minum ayaq glukos tu diamik untuk diuji selepas itu betujuan untuk melihat samada darah dia boleh tolerate tak ngan gula manis tu. Tu version pemahaman Makbed la. 
Tapi untuk makna betui dia sila baca sini..



A glucose tolerance test is a medical test in which glucose is given and blood samples taken afterward to determine how quickly it is cleared from the blood. The test is usually used to test for diabetes, insulin resistance, and sometimes reactive hypoglycemia or rarer disorders of carbohydrate metabolism. In the most commonly performed version of the test, an oral glucose tolerance test (OGTT), a standard dose of glucose is ingested by mouth and blood levels are checked two hours later. Many variations of the GTT have been devised over the years for various purposes, with different standard doses of glucose, different routes of administration, different intervals and durations of sampling, and various substances measured in addition to blood glucose.



Untuk orang pregnant, nak wat OGTT ni ada prosedur dia. 

  1. Pesakit (org peknen tu kira pesakit la tu) perlu berpuasa at least 10 hours before the first blood sample is drawn. Contoh, kalau nak besok pagi jam 8am ko nak buat OGTT, hari ni jam 8 malam ko dah kena puasa. Buleh minum air masak je.
  2. Pada hari test, darah akan diambil. Kemudian anda akan disuruh minum air glukos / air manis yang sgt lah manis itu dalam masa 5 menet jek. Kasi kosong itu botol. Kalu tak, ko takleh balik. Takleh minum sambil makan biskut ke, roti canai ke ek. 
  3. Kendian, tunggu 2 jam. Jangan makan atau minum lansung. 
  4. Lepas 2 jam , sample darah kedua akan diambil. Lepas tu baru buleh makan sesuka hati. 
Kalau kita didapat menghidap kencing manis selepas itu test, hospital akan call. Dan , pehtu ko kena lah kuliah memacam. Maybe kena wat ujian lagi. Bahaya tau kalau ada diabetic ni. Baby boleh jadi beso dan biasanya cara bersalin haruslah guna mode c-sect. Mode manual takleh.


 CAmana keadaan aku ketika buat OGTT?

Aku sungguh gembira. Kerana, mengandung musim ni (ceh, macam AF lak kan?) aku memang sgt teruja dengan menda manis. Bila botol berisi air oren itu diserahkan, aku terus minum je tanpa banyak soal. Pehtu, aku mula rasa melugai loya sebab menda tu memang manis gila!!!!!


Kesan lepas buat OGTT?

Kesan yg nyata ialah lengan aku lebam dua-dua belah sebab 2 kali kena cucuk jarum. Eii.... Dulu masa bujang aku mmg takut jarum. Lepas dah mengandung beranak ni, aku redha je la. That's one of the adventure side pregnancies has to offer. Suka?


Kenapa aku amik leave hari ni?

  1. Nak wat OGTT tu makan setengah hari gak. Malas nak rush gi opis tengahari rembang. 
  2. Aku nak punggah kotak baju baby dalam stor dan cuci semuanya dengan menghantarnya ke dobi. HIHHI...
  3. Nak mengemas rumah. Mop lantai, lipat kain, basuh kain.... Dah lama tak tengok rumah yang macam rumah. 
  4. Nak rilek-rilekkan diri since kaki aku dah start bengkak. Huh, padat dengan isi beb! Korang tgk pun ngeri. 
  5. Aku dah book sesi spa ngan Ida Kurau. That already makes my day. Yihaaa!


BENBEN wat peraduan apa ntah tadi. Dasat tol. nak try gak la buat tadi, tapi dah berpinar-pinar lak mata aku memandang lektop. Hehee.. Walaupun aku tak turut serta, aku klik link peserta-peserta lain ye. BW je dah cukup meriangkan aku.  Mekasih kepada yang sudi datang jengah, terjah dan meninggalkan jejak kasih di shoutbox dan ruangan komen. Dan, mekasih gak kepada yang folo. Hari ni tetiba aku tengok ada 273 follower. Ado yang folo 2 kali lagi ke??? Ngeeee~







 makbed berkata
berat aku masih belum melepasi 70 kilo sehingga hari ni.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram