Followers

13 Jan 2011

.... tu belum amik wuduk lagi tu!....

gambo hiasan aje



Kat sebuah kampung, terdapat sekumpulan remaja yang suka lepak. Sorang nama Ali, Budin dan Ciko. Aktiviti depa ni, menyebabkan mata tok imam kat kg tu tak senang. Pada satu hari, tok imam tu datang nak tarbiyah depa ni. Maka berlakulah pentengkaran kecil antara dua golongan tersebutt. Mak di pendekkan cite.





Tok imam tu mencabar mereka 3 ekor ke surau. Si Ali berkata" tok ingat kami ni jahil sangat ke? Takpa kami buktikan yang kami bukan nye jahil seperti yang si sangkakan". Maka pegilah tiga ekor tu ke surau. Tok imam menyuruh Ali untuk azan. Ali pun tanpa berlengah terus ja" Allahtaala....Allahtaala..". Maka terselahlah kejahilan Ali.





Bila nak sembahyang je, tok imam tadi anggakat takbiratulikram.... angkat sekali tak kusyuk g.. angkat 2 kali tak kusyuk g.. masuk je kali yang ketiga.. Budin panggil tok imam " Tok duduk kat belakang, biar saya ja yang imam" tok imam pun undur le kebelakang. Budin pun angkat le takbiratul ikram... allhahuakbar.... maka si makmum pun ngikut la si Budin ni... tiba-tiba Budin pusing ke belakang dan berkata" tengok tok sekali ja!!" maka terserlah kebodohan si Budin.





Tok imam pun meminta si Ciko lak untuk jd imam. Si Ciko ni tidak lah pulak nak menolak. Dia terus je jd imam solat tersebut.. bermulalah dari takbir sampai le abis sembahyang. Siap ada wirid dan doa plak... punye lah raspek tok imam kat si Ciko niii.. mase tengah dok sembang tok imam memuji leee si Ciko nii.. maka dengan bongkaknye si Ciko berkata " tu belum ambil wuduk lagi tu" ...............................



.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Instagram

Instagram